PUBLICITÉ

Te weinig sociale en sportactiviteiten voor de jongeren…

Gepubliceerd door Marion Garteiser op 04/07/2011 - 16h39
-A +A

Het recentste onderzoek van het OIVO heeft zich toegespitst op de buitenschoolse activiteiten van jongeren tussen 10 en 17 jaar, op de activiteiten die ze beoefenen en op de vrijetijdsbesteding die hun voorkeur wegdraagt. De resultaten zijn verontrustend…

PUB

Vrijetijdsbesteding bij jongeren: sportactiviteiten worden steeds minder beoefend

De onderzoekers hebben de vijftien belangrijkste vrijetijdsbestedingen van jongeren geïnventariseerd: dit gaat van tv-kijken tot het bezoeken van pretparken, allerlei individuele activiteiten, zoals een boek lezen of videogames spelen, en gezamenlijke activiteiten, zoals iets gaan drinken, uitgaan of naar de jeugdbeweging gaan. De vier meest beoefende vrijetijdsbestedingen zijn allemaal passieve activiteiten:

  • Tv-kijken (93% van de jongeren)
  • Surfen op internet (91%)
  • Naar muziek luisteren (90%)
  • Naar dvd's kijken (87%)

Naar de bioscoop gaan staat als vijfde op de lijst, terwijl sporten pas op de negende plaats voorkomt op de lijst van vijftien. Procentueel gezien werd bovendien een daling van 9% vastgesteld in vergelijking met vorig jaar. Met vrienden iets gaan drinken staat op plaats 7 en een boek lezen op plaats 10.

 

De favorieten vrijetijdsbestedingen zijn iets actiever

Als we ons niet meer concentreren op de door de jongeren beoefende activiteiten, maar eerder op hun favoriete bezigheden, dan zijn de resultaten enigszins verschillend. Tv-kijken blijft onveranderd op de eerste plaats, videogames spelen volgt als tweede, maar daarna vinden we twee activiteiten die als relatief actief kunnen beschouwd worden: met vrienden in de buurt gaan wandelen en shoppen. We stellen niettemin vast dat sporten pas op de zevende plaats staat van de favoriete bezigheden… vlak na 'nietsdoen'.

 

Post gepubliceerd door Marion Garteiser op 04/07/2011 - 16h39
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ