Te veel rood vlees verhoogt het risico op colorectale kanker

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 08/02/2005 - 00h00
-A +A

De resultaten van deze studie zijn niet bepaald flatterend voor rood vlees. Ze tonen namelijk aan dat wie veel rood vlees op het menu zet, zijn risico op colorectale kanker met 50 % ziet toenemen.

PUB

Onze moderne levensstijl is er één van foute eetgewoonten die, net als gebrek aan beweging, zouden bijdragen tot de obesitasepidemie en de complicaties ervan. Hoeft het nog gezegd: we eten te veel vette producten (vet vlees, meeneemgerechten, boter, margarine, koffiekoeken,…) en te weinig vis, groenten, fruit en zetmeelproducten (brood, volkorenrijst, …). Rood vlees heeft vandaag niet zo'n beste reputatie, want het is rijk aan verzadigde vetzuren, en die zijn schadelijk voor onze gezondheid.

Los van de gekkekoeienziekte is vlees er al vaak van beschuldigd tal van ziekten te bevorderen (kanker, hart- en vaatziekten, reumatoïde polyartritis,…). Een nieuwe publicatie zet die beschuldigingen nog kracht bij.

De studie volgde een populatie van 150.000 volwassenen van gemiddeld 63 jaar. Ze moesten vragenlijsten invullen over hun eetgewoonten, lichaamsbeweging en medische antecedenten. Daarbij stelden de auteurs vast dat de grootste eters van rood vlees er tien keer meer consumeren dan de kleine eters, vrouwen zelfs zeventien keer meer. Tussen 1982, de datum waarop de studie van start ging, en 1992 werden 1.667 colorectale kankers opgespoord. De patiënten die aan het begin en het einde van de studie als de grootste roodvleeseters werden beschouwd, liepen twee keer meer risico op colorectale kanker. Omgekeerd liepen de grootste vis- en kipeters 23 tot 30 % minder risico. Die risicodaling gold echter alleen voor colonkanker.

Maar opgelet: het gaat hier alleen om hoge consumptie van rood vlees. Geringe of matige consumptie blijkt niet schadelijk te zijn, zeker niet als men de magerste stukken kiest. Afwisselen is de boodschap: rood vlees, wit vlees, eieren, magere ham, en minstens twee keer per week vis. Bent u al bij al niet zo'n liefhebber van rood vlees, dan hoeft u er zeker niet elke dag op het menu te zetten. Er zijn heel wat andere producten die voldoende eiwitten bevatten, in de eerste plaats zetmeelproducten, die rijk zijn aan plantaardige proteïnen. Maar verval ook niet in het andere uiterste, want rood vlees is een interessante bron van vitamines en mineralen, vooral ijzer. En veel vrouwen kampen precies met ijzertekort. Kortom, een gezonde voeding is een kwestie van evenwicht en afwisseling!

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !Site van de Belgische Federatie tegen Kanker

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 08/02/2005 - 00h00 Thun C.A. et coll., JAMA, 293 : 172-193, 233-234, 2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Minder kanker bij vegetariërs Geüpdatet op 06/04/2009 - 00h00

Misschien denkt u erover na om voortaan geen vlees meer te eten en vegetariër te worden. Mocht u nog aarzelen, dan kan dit u misschien helpen om de stap te zetten: het risico op kanker ligt bij vegetariërs 11% lager.

Colonkanker: 'rood alarm'! Geüpdatet op 28/06/2005 - 00h00

Een nieuwe studie bevestigt de resultaten van diverse vroegere onderzoeken: te veel rood vlees eten, verhoogt fors het risico op colonkanker. Vis daarentegen zou ertegen beschermen.

Vlees in al zijn vormen Geüpdatet op 10/05/2010 - 00h00

Vlees ligt vandaag onder vuur. Wat is er van aan van die kritiek? Moeten we vlees uit onze voeding schrappen of volstaat het om er wat minder van te eten? Wat moeten we weten over vlees ?

Diabetes: de vis niet verdrinken! Geüpdatet op 15/04/2003 - 00h00

Ongeveer 3 % van de Belgen lijdt aan diabetes (1) . Deze ziekte verhoogt sterk de kans op hart- en vaatziekten, tenzij u ... regelmatig vis eet.

Meer artikels