Te grote eetlust? Te veel kilo’s? Wat zijn de remedies?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 20/04/2015 - 09h26
-A +A

Het is niet eerlijk, maar het is niet anders. Er zijn mensen die alleen maar honger krijgen tegen etenstijd aan en andere die altijd goesting hebben en bij wie de kilootjes er dus snel bijkomen. Hoe kunnen we die situatie rechtzetten en op een verstandige manier afvallen?

PUB

Wat is echte honger?

Honger en eetlust - goesting dus - zijn niet helemaal hetzelfde. Door ze uit elkaar te leren houden, zult u makkelijker bepaalde catastrofale neigingen kunnen overwinnen.

Honger is iets puur fysiologisch. Het gevoel manifesteert zich als uw lichaam energie te kort heeft, vooral koolhydraten, want dat zijn de grootste leveranciers van energie.

Uw maag voelt leeg en knort vaak. U hebt een ijl hoofd en uw humeur is niet al te best.

Dit hongergevoel is perfect normaal vóór een maaltijd - het ontbijt, het middagmaal of het avondmaal. En u voelt zich beter zo gauw u aan het eten bent. 

Wat is eetlust?

Eetlust of goesting is trek hebben in eten, ook als u geen honger (meer) hebt.

U hebt na het middageten nog trek in een tweede portie dessert, of u hebt een paar uur later zin in een koekje ook al hebt u ’s middags goed gegeten. Eigenlijk hebt u heel vaak goesting om te eten terwijl u niet echt honger hebt.

Stel uzelf voordat u nog eens bijneemt of voordat u een pakje koeken openmaakt de vraag: Heb ik echt honger?, of drink een groot glas water voor u aan die verleiding toegeeft. U zult zien: de kans is groot dat u er dan toch niet voor valt! 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diététicienne op 20/04/2015 - 09h26

A. González Canga, N. Fernández Martínez, A. M. Sahagún, J. J. García Vieitez, M. J. Díez Liébana, A. P. Calle Pardo, L. J. Castro Robles, and M. Sierra Vega, “*Glucomannan: properties and therapeutic applications+,” Nutr Hosp, vol. 19, no. 1, pp. 45–50, 2004.

M. Conceição de Oliveira, R. Sichieri, and A. Sanchez Moura, “Weight Loss Associated With a Daily Intake of Three Apples or Three Pears Among Overweight Women,” Nutrition, vol. 19, no. 3, pp. 253–256, 2003.

Chua M, Baldwin TC, Hocking TJ, Chan K., Traditional uses and potential health benefits of Amorphophallus konjac K. Koch ex N.E.Br., J Ethnopharmacol. 2010 Mar 24;128(2):268-78. doi: 10.1016/j.jep.2010.01.021. Epub 2010 Jan 15.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Goede eetgewoonten helpen om af te vallen Gepubliceerd op 10/03/2016 - 16h58

Wie met overgewicht kampt en er iets aan wil doen, moet opnieuw goed leren eten . Maar goed eten is niet alleen een kwestie van voeding. Niet alleen wát we eten telt, ook hóe we eten is belangrijk. Het is zelfs de beste manier om slechte gewoonten af...

Hoe blijft u het knabbelen en dwangmatig eten de baas? Gepubliceerd op 01/07/2014 - 16h50

Of u op dieet bent of niet, het tussendoor knabbelen en boulimieaanvallen riskeren op de duur zwaar door te wegen. We bezorgen u een aantal tips die u in de praktijk kunt omzetten om uw dwangmatige obsessies en de daaropvolgende gewichtstoename te be...

Meer artikels