• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Commentaren (0)

Te grote eetlust? Te veel kilo’s? Wat zijn de remedies?

Te grote eetlust? Te veel kilo’s? Wat zijn de remedies?

Het is niet eerlijk, maar het is niet anders. Er zijn mensen die alleen maar honger krijgen tegen etenstijd aan en andere die altijd goesting hebben en bij wie de kilootjes er dus snel bijkomen. Hoe kunnen we die situatie rechtzetten en op een verstandige manier afvallen?

Wat is echte honger?

Honger en eetlust - goesting dus - zijn niet helemaal hetzelfde. Door ze uit elkaar te leren houden, zult u makkelijker bepaalde catastrofale neigingen kunnen overwinnen.

Honger is iets puur fysiologisch. Het gevoel manifesteert zich als uw lichaam energie te kort heeft, vooral koolhydraten, want dat zijn de grootste leveranciers van energie.

Uw maag voelt leeg en knort vaak. U hebt een ijl hoofd en uw humeur is niet al te best.

Dit hongergevoel is perfect normaal vóór een maaltijd - het ontbijt, het middagmaal of het avondmaal. En u voelt zich beter zo gauw u aan het eten bent. 

Wat is eetlust?

Eetlust of goesting is trek hebben in eten, ook als u geen honger (meer) hebt.

U hebt na het middageten nog trek in een tweede portie dessert, of u hebt een paar uur later zin in een koekje ook al hebt u ’s middags goed gegeten. Eigenlijk hebt u heel vaak goesting om te eten terwijl u niet echt honger hebt.

Stel uzelf voordat u nog eens bijneemt of voordat u een pakje koeken openmaakt de vraag: Heb ik echt honger?, of drink een groot glas water voor u aan die verleiding toegeeft. U zult zien: de kans is groot dat u er dan toch niet voor valt! 

Artikel gepubliceerd door op 21/04/2015

Bronnen: A. González Canga, N. Fernández Martínez, A. M. Sahagún, J. J. García Vieitez, M. J. Díez Liébana, A. P. Calle Pardo, L. J. Castro Robles, and M. Sierra Vega, “*Glucomannan: properties and therapeutic applications+,” Nutr Hosp, vol. 19, no. 1, pp. 45–50, 2004.

M. Conceição de Oliveira, R. Sichieri, and A. Sanchez Moura, “Weight Loss Associated With a Daily Intake of Three Apples or Three Pears Among Overweight Women,” Nutrition, vol. 19, no. 3, pp. 253–256, 2003.

Chua M, Baldwin TC, Hocking TJ, Chan K., Traditional uses and potential health benefits of Amorphophallus konjac K. Koch ex N.E.Br., J Ethnopharmacol. 2010 Mar 24;128(2):268-78. doi: 10.1016/j.jep.2010.01.021. Epub 2010 Jan 15.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Ideaal gewicht

  • Ons ideale gewicht is het gewicht dat we moeten hebben om gezond te blijven. Alle bestaande normen op dat vlak zijn ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating