Superfoods: echt of oplichterij?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 11/05/2016 - 09h48
-A +A

PUB

Supergroenten

De marketing van de voedingsindustrie heeft zich gretig gestort op de supergroenten (of superveggies, want het gaat om een Angelsaksisch concept). Zo bestaan er nu allerlei, soms compleet uit de lucht gegrepen selectiecriteria voor de titel van supergroente.

Look is zo een supergroente geworden. Dat hoeft niet te verbazen, gezien de vele - wetenschappelijk gecontroleerde - beschermende eigenschappen die de groente bezit. Maar uien - die tot dezelfde plantengroep behoren en vergelijkbare (ook wetenschappelijk nagetrokken) effecten op de gezondheid hebben - zijn (nog?) niet geselecteerd.

De miraculeuze kale is sinds enkele jaren een hype die is overgewaaid uit de Verenigde Staten. In feite gaat het om de ordinaire boerenkool die - zoals ook blijkt uit tal van epidemiologische studies - net als alle koolsoorten een beschermend effect heeft. Dat ook broccoli een supergroente is geworden, is normaal. Het aantal studies dat de positieve effecten ervan aantoont, is niet meer te tellen.

Tomaten zijn tegenwoordig een supergroente vanwege hun hoge gehalte aan antioxidanten. Vreemd genoeg blijven paprika’s, die dezelfde kwaliteiten hebben, in de schaduw staan.

Spinazie en prei hebben vanwege hun hoge gehalte aan vitamines en minerale zouten de Oscar voor de supergroente gewonnen. Hetzelfde geldt voor artisjokken, asperges en erwten.

Een recent rapport dat is gepubliceerd door de US Centers for Disease Control and Prevention heeft trouwens meer dan dertig groenten - waaronder enkele heel traditionele groenten, zoals raapjes, wortelen, bloemkool en spruiten (1) - als supergroente geclassificeerd.

Met andere woorden: bijna alle groenten hebben in de praktijk superkwaliteiten. Breek er dus uw hoofd niet over!

Superfoods in de praktijk

De positieve effecten van de antioxidanten, vitamines, mineralen of vezels, kortom alles wat je in deze fameuze superfoods vindt, liggen al lang onomstootbaar vast. Ze zijn wetenschappelijk bewezen door heel wat epidemiologische studies

Maar superfoods wekken de schijn dat hun beschermend effect dé oplossing is voor alles en nog wat. En dat is zachtjes uitgedrukt misleidend. Er bestaat in feite geen wonderbaarlijk voedingsmiddel dat complete bescherming biedt, al scoren sommige levensmiddelen inderdaad beter dan andere.

Maar stel dat u elke dag broccoli eet, dat u elke dag een glas granaatappelsap drinkt en blauwbessen of gojibessen in uw yoghurt doet: als uw voeding voor de rest niet evenwichtig is omdat u niet voldoende fruit en groenten op uw menu hebt staan en te veel vet en frisdrank consumeert, zult u ook met al die superfoods niet beter beschermd zijn tegen kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, enz.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 11/05/2016 - 09h48

- Yi W et al. (2005). Phenolic compounds from blueberries can inhibit colon cancer cell proliferation and induce apoptosis. Agric Food Chem 53(18):7320–9.

- Aviram M et al. (2000). Pomegranate juice consumption reduces oxidative stress, atherogenic modifications to LDL, and platelet aggregation: studies in humans and in atherosclerotic apolipoprotein E–deficient mice. Am J Clin Nutr 71(5):1062–76.

- Hu R, Khor TO, et al. Cancer chemoprevention of intestinal polyposis in ApcMin/+ mice by sulforaphane, a natural product derived from cruciferous vegetable. Carcinogenesis 2006 May 4.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB