• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    11 mening
  • Commentaren (0)

Suiker verhoogt uw cholesterol!

Suiker verhoogt uw cholesterol!

Uit een recente studie blijkt dat mensen die heel veel suiker verbruiken ook de hoogste cholesterol hebben.

Wat zijn uw gewoonten rond suiker?

Een duidelijk verband tussen suikerverbruik en cholesterol in het bloed
De studie toont duidelijk aan dat net de mensen met het hoogste suikerverbruik ook de meeste cholesterol in hun bloed hebben.

Veel suiker eten vergroot bovendien de kans dat de waarden van de HDL of "goede" cholesterol heel laag zijn en HDL beschermt ons net tegen hart- en vaataandoeningen.

Wat is de invloed van suiker op onze cholesterol?



De studie werd uitgevoerd bij 6000 volwassenen en is een van de belangrijkste onderzoeken van de laatste tijd. De aanleiding ervoor was onder meer de sterke toename van suiker in onze voeding.

Uit de studie blijkt namelijk dat volwassenen gemiddeld 21 koffielepels suiker per dag naar binnen werken... Dat is heel wat meer dan de aanbevolen 100 respectievelijk 150 calorieën of zes koffielepels voor vrouwen en 9 koffielepels voor mannen! Een slechte zaak, want suiker doet het cholesterolgehalte in het bloed stijgen.

Mensen met een hoog suikerverbruik houden er vaak ook minder goede leefgewoonten op na (onevenwichtige voeding, te weinig lichaamsbeweging...), wat ook de stijging van het cholesterolgehalte verklaart.

Opgelet voor verborgen suikers!



Deze waarschuwing betekent natuurlijk niet dat u voortaan geen klontje suiker meer in uw koffie mag doen. De gevaarlijkste suikers zijn de suikers die in allerlei producten verstopt zitten en die we dus makkelijk over het hoofd zien.

Waar zitten die verborgen suikers dan zoal in?

  • Vooral in gezoete dranken. Alle frisdranken dus, maar ook fruitsappen en zeker ook energiedrankjes, inclusief de drankjes voor sporters...
  • Taart en gebak bevatten uiteraard ook veel suiker, net als chocolade en koekjes. Maar dat wist u vast al...
  • Een minder voor de hand liggende bron van suiker zijn de kant-en-klare gerechten. Ook die bevatten soms veel suiker, al smaken ze in eerste instantie niet zoet.

Kies dus als het even kan zo veel mogelijk voor zelf bereide gerechten, gebak, drankjes,... Als u er suiker in doet, weet u het tenminste en hebt u zicht op uw verbruik!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/10/2014
Origineel artikel geschreven door op 26/04/2010

Bronnen: Welsh, J.A: Journal of the American Medical Association, april 2010

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Verminder deze zomer uw cholesterol!

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie