Stress: vier verbazingwekkende tips

Stress: vier verbazingwekkende tips

Stress is een aanpassingsmechanisme aan onze omgeving. Stress is dus nuttig... maar hij kan ook psychologisch en fysiek vernietigend uithalen wanneer hij niet tijdig wordt aangepakt of wanneer hij leidt tot bepaalde negatieve gevoelens. We bieden u een viertal tips om te reageren tegen stress.

Relaxatieoefeningen tegen stress: meteen doen!

Een grondige relaxatiesessie, waarbij u al uw spieren kunt ontspannen terwijl u rustig en diep inademt via de buik… is een buitengewone remedie tegen stress. Jammer genoeg is dat niet altijd doenbaar in de loop van een werkdag, wanneer de stress effectief aanwezig is! Wanneer u zich de volgende keer echt helemaal ontspannen voelt, moet u zichzelf een teken geven. Druk bijvoorbeeld met een paar vingers lichtjes op een vingertop of neem de bovenkant van uw dijbeen eens stevig vast. Onthoud dit geheime teken en laat het voor u voortaan een link zijn met een gevoel van ontspanning en relaxatie. Wanneer u er in de toekomst nood aan hebt om u beter te voelen, kunt u uzelf dat teken geven. Uw hersenen zullen op dat ogenblik enigszins dat ontspannend gevoel terugvinden…

Eten en slapen doet u bij voorkeur op vaste tijdstippen

Wanneer in ons leven vele dingen veranderen en we dus inspanningen moeten leveren om ons aan te passen, kan het nuttig zijn om te kunnen terugvallen op een zekere regelmaat. Probeer in een stressperiode - nog meer dan in een 'normale' periode - uw maaltijden op vaste tijdstippen te nemen. Ga ook altijd ongeveer op hetzelfde uur slapen en hou rekening met uw eigen persoonlijke ritueeltjes. Het is misschien niet vanzelfsprekend, maar energie besteden aan dit soort dingen zal uw doeltreffendheid zeker ten goede komen.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 27/03/2012
Origineel artikel geschreven door op 13/07/2009

Vindt u het artikel interessant?