Stop de hongeraanvallen en de overtollige kilo’s verdwijnen

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 11/04/2017 - 15h08
-A +A

De hongeraanvallen die ons in zeven haasten om het even wat naar binnen doen werken – maar meestal wel iets zoets – verstoren het evenwicht in onze voeding en doen ons bijkomen. Dat is genoegzaam bekend.

Hoe kunnen we eraan ontkomen?

PUB

Hongeraanvallen: echte honger of gewoon eetlust?

Hongeraanvallen ontstaan soms uit een plots opkomend hevig gevoel van honger, maar soms is het ook gewoon een hevige, onweerstaanbare trek in iets.

Om er iets aan te doen, moet u eerst weten met welke van beide soorten hongeraanvallen u kampt, en dat is niet altijd makkelijk.

 

Hongeraanvallen uit honger

Gaat het om honger, om echte honger?

Dan moet u uw lege maag voelen rammelen, misschien bent u ook een beetje draaierig, zijn uw ogen moe en ziet u wat wazig, of voelt u zich slap in de benen.

De vraag rijst dan wanneer u voor het laatst gegeten hebt.

Als dat lang geleden is, als u bijvoorbeeld het ontbijt of middagmaal overgeslagen hebt, als u al uren niets meer gegeten hebt, dan is uw hongergevoel ook echte honger.

Hetzelfde geldt als een van deze maaltijden niet voedzaam genoeg was.

Uw bloedsuikerspiegel is gezakt en uw lichaam heeft echt behoefte aan voedsel. Dat kan om het even wat zijn, maar niet noodzakelijk iets zoets.

 

Remedies tegen hongeraanvallen uit honger

De oplossing is natuurlijk om geen maaltijd over te slaan! Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar als u rond 11 uur geveld wordt door een echte hongeraanval, zult u op de duur wel moeten toegeven en ’s ochtends een volwaardig ontbijt klaarmaken.

Een volwaardige maaltijd is evenwichtig samengesteld en bevat eiwitten, vetten, koolhydraten en vezels. Concreet betekent dat (minstens) 50 g vezelrijk brood (koolhydraten) - geen wit brood dus - besmeerd met wat boter (vetten) en confituur, een stuk fruit (koolhydraten en vezels) en een melkproduct zoals yoghurt of platte kaas (eiwitten).

Als u in de late namiddag een vreselijke hongeraanval krijgt, eet dan ’s middags bij uw maaltijd nog een stuk fruit en een melkproduct. Zo houdt u het langer vol. Of kies resoluut voor een vieruurtje van koolhydraten en eiwitten. Dat is vers of gedroogd fruit en een potje platte kaas, of fruit met een hardgekookt ei.

 

Initialement publié par Paule Neyrat le 27/04/2011 - 08h22 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 11/04/2017 - 15h08
Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Afslanken: dé valkuil van de lente Gepubliceerd op 20/03/2015 - 10h06

Nu de lente begint, worden we weer overspoeld met informatie over vermageringskuren . Hoe kunnen we voorkomen dat we in die jaarlijks terugkerende val trappen?

Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Gepubliceerd op 19/12/2017 - 10h38

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Meer artikels