Stop de hongeraanvallen en de overtollige kilo’s verdwijnen

Stop de hongeraanvallen en de overtollige kilo’s verdwijnen

De hongeraanvallen die ons in zeven haasten om het even wat naar binnen doen werken – maar meestal wel iets zoets – verstoren het evenwicht in onze voeding en doen ons bijkomen. Dat is genoegzaam bekend.

Hoe kunnen we eraan ontkomen?

Hongeraanvallen: echte honger of gewoon eetlust?

Hongeraanvallen ontstaan soms uit een plots opkomend hevig gevoel van honger, maar soms is het ook gewoon een hevige, onweerstaanbare trek in iets.

Om er iets aan te doen, moet u eerst weten met welke van beide soorten hongeraanvallen u kampt, en dat is niet altijd makkelijk.

 

Hongeraanvallen uit honger

Gaat het om honger, om echte honger?

Dan moet u uw lege maag voelen rammelen, misschien bent u ook een beetje draaierig, zijn uw ogen moe en ziet u wat wazig, of voelt u zich slap in de benen.

De vraag rijst dan wanneer u voor het laatst gegeten hebt.

Als dat lang geleden is, als u bijvoorbeeld het ontbijt of middagmaal overgeslagen hebt, als u al uren niets meer gegeten hebt, dan is uw hongergevoel ook echte honger.

Hetzelfde geldt als een van deze maaltijden niet voedzaam genoeg was.

Uw bloedsuikerspiegel is gezakt en uw lichaam heeft echt behoefte aan voedsel. Dat kan om het even wat zijn, maar niet noodzakelijk iets zoets.

 

Remedies tegen hongeraanvallen uit honger

De oplossing is natuurlijk om geen maaltijd over te slaan! Al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar als u rond 11 uur geveld wordt door een echte hongeraanval, zult u op de duur wel moeten toegeven en ’s ochtends een volwaardig ontbijt klaarmaken.

Een volwaardige maaltijd is evenwichtig samengesteld en bevat eiwitten, vetten, koolhydraten en vezels. Concreet betekent dat (minstens) 50 g vezelrijk brood (koolhydraten) - geen wit brood dus - besmeerd met wat boter (vetten) en confituur, een stuk fruit (koolhydraten en vezels) en een melkproduct zoals yoghurt of platte kaas (eiwitten).

Als u in de late namiddag een vreselijke hongeraanval krijgt, eet dan ’s middags bij uw maaltijd nog een stuk fruit en een melkproduct. Zo houdt u het langer vol. Of kies resoluut voor een vieruurtje van koolhydraten en eiwitten. Dat is vers of gedroogd fruit en een potje platte kaas, of fruit met een hardgekookt ei.

 

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 05/01/2017
Origineel artikel geschreven door op 27/04/2011

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Tussendoortjes: middeltjes om er komaf mee te maken!

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Overgewicht bij adolescenten

  • Waarom komen adolescenten zo vaak bij? En wat kunnen ouders doen?  
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating