• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Sportlui, let op uw vitaminen!

Sportlui, let op uw vitaminen!Voor sportlui is voeding op gebied van gezondheid nog belangrijker dan voor de rest van de bevolking. Zij bekijken voeding vaak vanuit het standpunt van de aangevoerde energie, maar daar blijft het niet bij: ook vitaminen en minerale zouten spelen een belangrijke rol.

Voeding: van de Olympische Spelen tot de amateursportlui

De topsporters die onze televisieschermen inpalmen sinds 8 augustus zijn tot in de minste details voorbereid op hun competitie: voeding is daarbij een van de belangrijkste onderdelen. Voor de gewone sportlui - zij die tijdens het weekend wat gaan sporten -, staat er heel wat minder op het spel, maar toch is ook voor hen voeding zeer belangrijk. En trouwens, goed en gezond eten in functie van sportbeoefening betekent dat men zijn lichaam precies geeft wat het nodig heeft. Dat kan u alleen maar goeddoen!

Sportlui hebben niet alleen energie nodig!

Te dikwijls wordt voeding door sportlui alleen maar beschouwd als een kwestie van energieaanvoer. De voeding moet hen nochtans meer bezorgen dan alleen maar brandstof om vooruit te geraken. Dankzij vitaminen en minerale zouten, kan een lichaam dat zware inspanningen levert de energie beter gebruiken. Het lichaam kan dan effectiever op krachten komen omdat het beter en vlugger herstelt. En de antioxidanten kunnen het lichaam beter beschermen tegen de vrije radicalen, die in grotere hoeveelheden vrijkomen bij sportlui, omdat hun lichaam meer en grotere inspanningen moet leveren. Met andere woorden, indien u voor uw sportbeoefening alleen maar let op de koolhydraten, dan wordt het de hoogste tijd om eveneens aandacht te besteden aan vitaminen en mineralen.

Artikel gepubliceerd door op 19/08/2008

Bronnen: Le guide complet de l'alimentation du sportif, Anita Bean, uitg. Chantecler

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Voeding vóór een wedstrijd

  • Het is de bedoeling een zo groot mogelijke glycogeenreserve aan te leggen. 
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating