Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist

Sporters: regelmatig drinken is belangrijk

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/05/2012 - 18h47
-A +A

Sportmensen zijn zich niet steeds bewust van hun waterhuishouding.

Water is nochtans een cruciaal element om goed te kunnen presteren.

Een woordje uitleg.

Waarom moeten sporters veel drinken?

Tijdens inspanningen produceert het lichaam veel zweet - tot een liter per uur - en de sporter moet er uiteraard voor zorgen dat hij het verlies aan vocht compenseert door te drinken.

Anders bestaat het risico dat er een tekort ontstaat dat zich op termijn in diverse symptomen zoals krampen, duizeligheid, misselijkheid en aanvallen van zwakte uit. Ook lichaamsbeweging valt hem steeds zwaarder.

Uitdroging veroorzaakt namelijk een vermindering van het bloedvolume, wat de toevoer van zuurstof en brandstoffen voor de weefsels bemoeilijkt. Voor een gegeven bloeddebiet stijgt de hartfrequentie gevoelig en heeft dit een invloed op de prestaties. Een verlies van vocht dat overeenkomt met enkele procenten van het lichaamsgewicht is bijvoorbeeld al goed voor een grote daling van de vaardigheden.

Overlijden ten gevolge van uitdroging

Op termijn kan uitdroging tot veel ernstigere situaties leiden. Uitdroging stimuleert het optreden van tal van problemen, zoals tendinitis, nierstenen, spierblessures of infecties.

Er komt ook een moment waarop de zweetmechanismen ophouden te werken omdat er niet voldoende vocht meer is. De temperatuur van de sporter, die van nature al hoger ligt (het is niet uitzonderlijk dat een marathonloper een temperatuur van meer dan 40° heeft als hij een wedstrijd heeft gelopen) kan dan zeer snel oplopen tot werkelijk gevaarlijke waarden.

We herinneren eraan dat we als homeotherm wezen een temperatuur van ongeveer 37° moeten behouden. Boven 43-44° lopen we een reëel gevaar. Deze overlijdens door uitdroging komen met name voor bij sporters die inspanningen bij hoge temperaturen en de inname van ergogene geneesmiddelen (stimulerende middelen) combineren. Deze factoren zijn zelfs de belangrijkste oorzaken van overlijden ten gevolge van plotselinge dood.

Initialement publié par Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist le 18/04/2006 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 29/05/2012 - 18h47
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Zomer en sport: gezond eten en drinken Gepubliceerd op 20/07/2016 - 16h55

De zomer is vaak de gelegenheid om de benen te strekken, intenser uw favoriete sport te beoefenen of gewoon meer beweging te nemen in gezinsverband. Het kan dan ook geen kwaad enkele basisvoedingsregels op een rijtje te zetten.

Sport, warmte en hittegolf: opgelet gevaar! Gepubliceerd op 05/08/2014 - 15h33

De sporter is een warmbloedig dier. Bij grote inspanningen moet hij vechten om niet te ver af te dwalen van de 37,2° die typisch zijn voor de mens. Maar dat is niet makkelijk als men moet fietsen, rennen of een partij tennis strijdt bij heel warm wee...

Water is leven: drink verschillende soorten water! Geüpdatet op 15/11/2001 - 00h00

Water is het enige vocht dat het lichaam nodig heeft. Water is fundamenteel: water hydrateert, maar vervoert ook mineralen (calcium, magnesium, fluor, enz.). Water verdient dan ook een plaats op de tafel, hetzij in een karaf hetzij in de vorm van min...

Meer artikels