• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Getuigenissen (0)

Sporten op spelconsoles, kan dat?

Sporten op spelconsoles, kan dat?

Bent u een fan van videospelletjes rond sport?

Heeft virtueel tennis of golf op consoles voor u geen enkel geheim meer?

Fijn, maar dat volstaat niet om te kunnen spreken van echte lichaamsbeweging. Een woordje uitleg.

Spelconsoles vs echte sport: de wedstrijd

We zeggen het rechtuit op het gevaar af sommigen onder u teleur te stellen: er is geen sprake van dat u uw sportschoenen, uw tennisracket of golfstok in de kast kunt zetten met het excuus dat u regelmatig een sportvideospelletje op een console speelt.

Een beetje uitleg over deze videospelletjes voor wie er niet mee vertrouwd is. De spelletjes zijn gebaseerd op het herkennen van de houdingen en bewegingen van de speler. U bootst bijvoorbeeld het gedrag van een tennis-  of golfspeler na alsof u de sport in kwestie echt doet, en de machine berekent uw score.

Wii heeft dit type van spel gelanceerd, maar de concurrentie - XBox en PlayStation - biedt vandaag hetzelfde type spelen aan.

 

Sporten op een spelconsole: niet hetzelfde energieverbruik

Jammer genoeg verbruiken we met een spel op een console niet genoeg energie om echt te kunnen spreken van lichaamsbeweging.

Hoe komt men tot dat oordeel? Door de MET-waarden ofwel het metabool equivalent te vergelijken. Deze meeteenheid bepaalt de graad van intensiteit van de activiteiten die we uitoefenen.

Enkele voorbeelden:

  • Activiteiten van lage intensiteit zoals slapen, televisiekijken of met de hand schrijven vragen minder dan 3 MET.
  • Lichaamsoefeningen van matige intensiteit eisen 3 tot 6 MET. Het gaat om activiteiten uit het dagelijkse leven zoals trappen lopen, het huishouden doen of stevig doorstappen.
  • Intensere lichamelijke activiteiten vragen meer dan 6 MET. Het gaat dan om sportactiviteiten. Joggen in een stevig tempo komt bijvoorbeeld overeen met 18 MET.

De meeste sportvideospelletjes leveren een energieverbruik op van 2 – 3 MET (1). Maar als we onze conditie op peil willen houden, moeten we elke week 150 minuten lang een activiteit beoefenen tussen 3 en 6 MET.

 

Artikel gepubliceerd door op 19/03/2013

Bronnen: (1) Miyachi, M. et al., National Institute of Health and Nutrition (Japan), Juin 2010. Graves, L. et al., British Medical Journal, Décembre 2007. Merci à Nicolas Benoit, préparateur physique au Centre d’Evaluation de la Performance Sportive (Louvain-la-Neuve).

Vindt u het artikel interessant?