• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Tips (0)

Sporten kan hoge bloeddruk omlaaghalen

Sporten kan hoge bloeddruk omlaaghalen

Sport kan preventief, maar ook curatief, helpen bij een te hoge bloeddruk.

Maar om welke soort sport gaat het dan precies?

Deze tips kunnen u helpen om de beste sport te kiezen, en ze op de juiste manier te beoefenen.

Kies bij voorkeur duursporten

De sportieve activiteiten die een te hoge bloeddruk helpen voorkomen en omlaaghalen zijn de zogeheten duursporten, beoefend met een matige fysieke inspanning, en die zowel het boven- als onderlichaam doen werken: stappen, joggen, fietsen, langlaufen, indoorskiën, alle vormen van cardiotraining zoals het roeitoestel of de langlaufsimulator.

Hoe en waarom verbetert sporten de bloeddruk?

Duursporten met een matige fysieke inspanning verbeteren de bloeddruk omdat bij activiteiten die op uithouding werken heel wat spieren aangesproken en intensief getraind worden, vooral dan die van de onderste ledematen. Bovendien werkt de geactiveerde spiermassa bij elke beweging, elke pas of elke trap op de fiets, in een snel ritme waarbij de spieren afwisselend licht samentrekken en weer ontspannen.

Om dat proces uit te voeren pompen de spieren het bloed actief en zuigen het aan, waardoor het hart zelf nog maar weinig inspanningen moet leveren om het bloed voort te stuwen. De druk stijgt dan ook amper. En ook in rusttoestand raken het hart en de bloedvaten eraan gewend om bij een lagere druk te werken.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 19/03/2013
Origineel artikel geschreven door op 23/09/2008

Bronnen: "Le sport est-il bon pour la santé?", dr. Stéphane Cascua, Uitgeverij Odile Jacob.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten