• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Getuigenissen (0)

Sport: wel of niet bij artrose?

Sport: wel of niet bij artrose?

De mensen die last hebben van artrose, de slijtage van het kraakbeen die verschijnt naarmate men ouder wordt en die zeer pijnlijk kan zijn, kennen het dilemma: wanneer ze aan sport doen, stribbelen hun gewrichten tegen, en wanneer ze niets doen, is het nog erger!

Moeten we aan sport doen als we aan artrose lijden?

Leidt sportbeoefening tot een hoger risico op artrose?

Sport zorgt voor een grote belasting van de gewrichten.
Bij elke beweging, wordt druk uitgeoefend die het kraakbeen enkele tienden van een millimeter samendrukt, wat als hinderlijk ervaren wordt en tot pijn kan leiden. Men heeft bijvoorbeeld al kunnen aantonen dat de dikte van de kraakbeenlaag die het scheenbeenplateau bedekt, al na slechts 5 kilometer lopen met 4 à 5% vermindert. De druk is echter niet permanent en het kraakbeen herstelt zijn normaal volume binnen twee uur na het einde van de inspanning.

De aantasting van de kraakbeenlaag is trouwens niet evenredig met het aantal afgelegde kilometers. Als men dus 10, 20 of 40 kilometer loopt, zal het verlies niet hoger zijn dan 4 à 5%. Lopers hebben op het eerste gezicht dus weinig reden om zich zorgen te maken. Bij oudere lopers, vindt men bijvoorbeeld veel minder slachtoffers van artrose dan bij ex-voetballers, die vaak last hebben van hun heupen en knieën.

Bewegen tegen artrose

Jarenlang heeft men rust voorgeschreven om het degeneratieproces en dus het verschijnen van de artrose te vertragen. Tegenwoordig weet men echter dat het kraakbeen ook wordt aangetast wanneer het niet meer onderworpen wordt aan de gebruikelijke belasting. Bovendien is een zittend leven bevorderlijk voor gewichtstoename, wat het risico op artrose dan weer verhoogt.

Men doet er dus beter aan actief te blijven. Tijdens een onderzoek, uitgevoerd gedurende twee jaar bij zowel mannen als vrouwen (gemiddeld 57 jaar oud), heeft men aangetoond dat het dikteverlies van de kraakbeenlaag, gemeten via een MRI-scan, ter hoogte van de knie minder snel evolueert bij mensen die ondanks de pijn een belangrijke fysieke activiteit blijven uitoefenen. Volgens de specialisten heeft sport dus een kraakbeenbeschermend effect (*).

Het speelt geen rol of men daarbij de voorkeur geeft aan belastende sporten (joggen, tennis, sportief dansen…) of aan minder belastende sporten (fietsen, zwemmen…).

Alleen al het feit dat men actief is, lijkt voldoende om het bewegingsapparaat te beschermen.

 

De Europese en internationale aanbevelingen stellen nu uitdrukkelijk dat fysieke activiteit wel degelijk een essentiële rol speelt in de niet-farmacologische behandeling van heup- en knieartrose, op voorwaarde tenminste dat men letsels vermijdt. Dit verklaart waarom sommige 'zachte' sporten de voorkeur genieten van de orthopedisten: golf, stevige of zachte wandelingen, fietsen, zwemmen. 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/01/2016
Origineel artikel geschreven door op 17/03/2014

Bronnen: (*) Mazières B et al., Revue du rhumatisme 75(2008) 862-70

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Sport, een kostbare bondgenoot tegen ziektes

Vindt u het artikel interessant?