Gilles Goetghebuer

Sport: wel of niet bij artrose?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/01/2016 - 10h48
-A +A

De mensen die last hebben van artrose, de slijtage van het kraakbeen die verschijnt naarmate men ouder wordt en die zeer pijnlijk kan zijn, kennen het dilemma: wanneer ze aan sport doen, stribbelen hun gewrichten tegen, en wanneer ze niets doen, is het nog erger!

Moeten we aan sport doen als we aan artrose lijden?

Leidt sportbeoefening tot een hoger risico op artrose?

Sport zorgt voor een grote belasting van de gewrichten.
Bij elke beweging, wordt druk uitgeoefend die het kraakbeen enkele tienden van een millimeter samendrukt, wat als hinderlijk ervaren wordt en tot pijn kan leiden. Men heeft bijvoorbeeld al kunnen aantonen dat de dikte van de kraakbeenlaag die het scheenbeenplateau bedekt, al na slechts 5 kilometer lopen met 4 à 5% vermindert. De druk is echter niet permanent en het kraakbeen herstelt zijn normaal volume binnen twee uur na het einde van de inspanning.

De aantasting van de kraakbeenlaag is trouwens niet evenredig met het aantal afgelegde kilometers. Als men dus 10, 20 of 40 kilometer loopt, zal het verlies niet hoger zijn dan 4 à 5%. Lopers hebben op het eerste gezicht dus weinig reden om zich zorgen te maken. Bij oudere lopers, vindt men bijvoorbeeld veel minder slachtoffers van artrose dan bij ex-voetballers, die vaak last hebben van hun heupen en knieën.

Bewegen tegen artrose

Jarenlang heeft men rust voorgeschreven om het degeneratieproces en dus het verschijnen van de artrose te vertragen. Tegenwoordig weet men echter dat het kraakbeen ook wordt aangetast wanneer het niet meer onderworpen wordt aan de gebruikelijke belasting. Bovendien is een zittend leven bevorderlijk voor gewichtstoename, wat het risico op artrose dan weer verhoogt.

Men doet er dus beter aan actief te blijven. Tijdens een onderzoek, uitgevoerd gedurende twee jaar bij zowel mannen als vrouwen (gemiddeld 57 jaar oud), heeft men aangetoond dat het dikteverlies van de kraakbeenlaag, gemeten via een MRI-scan, ter hoogte van de knie minder snel evolueert bij mensen die ondanks de pijn een belangrijke fysieke activiteit blijven uitoefenen. Volgens de specialisten heeft sport dus een kraakbeenbeschermend effect (*).

Het speelt geen rol of men daarbij de voorkeur geeft aan belastende sporten (joggen, tennis, sportief dansen…) of aan minder belastende sporten (fietsen, zwemmen…).

Alleen al het feit dat men actief is, lijkt voldoende om het bewegingsapparaat te beschermen.

 

De Europese en internationale aanbevelingen stellen nu uitdrukkelijk dat fysieke activiteit wel degelijk een essentiële rol speelt in de niet-farmacologische behandeling van heup- en knieartrose, op voorwaarde tenminste dat men letsels vermijdt. Dit verklaart waarom sommige 'zachte' sporten de voorkeur genieten van de orthopedisten: golf, stevige of zachte wandelingen, fietsen, zwemmen. 

Initialement publié par Gilles Goetghebuer le 17/03/2014 - 17h07 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 06/01/2016 - 10h48

(*) Mazières B et al., Revue du rhumatisme 75(2008) 862-70

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Artrose: juist of fout? Gepubliceerd op 26/05/2015 - 16h41

Artrose is een veel voorkomende gewrichtsaandoening. Bijna de helft van de 35-plussers heeft een gewricht dat is aangetast door artrose, ook al hebben ze daar niet altijd last van. Bij de 70-plussers ligt het aantal gevallen van artrose zelfs al bove...

Artrose: niet alleen de leeftijd speelt een rol! Gepubliceerd op 24/09/2013 - 06h44

Artrose is een veelvoorkomende aandoening waarbij sprake is van abnormale slijtage van de gewrichten. De ziekte komt veel meer voor na 50 jaar, maar men mag hieruit niet afleiden dat ze uitsluitend het gevolg is van de leeftijd. Het gewicht en repeti...

Meer artikels