• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Sport verjaagt zwaarmoedigheid

Sport verjaagt zwaarmoedigheid Waarom doet iemand aan sport? Sport is vermoeiend, soms pijnlijk, soms een dure aangelegenheid en het kan gevaarlijk zijn. Waarom dan? Voor de morele gezondheid, zo luidt het antwoord vaak.

In deze rubriek wijzen wij al jaren op de voordelen van sportbeoefening. Die voordelen betreffen de cardiovasculaire gezondheid, het lichaamsgewicht en het algemeen welzijn. Sport helpt ook bij het bestrijden van veroudering zoals bijvoorbeeld de afname van de spiermassa tijdens de tweede levenshelft. De lijst van voordelen die sport en lichaamsbeweging bieden, is erg lang. Een van de argumenten die je steeds vaker hoort is: 'Ik doe aan sport tegen stress', of 'Ik voel me goed na het joggen', 'Ik ga zwemmen om mijn zwarte buien te verjagen'.

Een excellente dopamine

Als in het verleden gevraagd werd naar de psychische weldaad van sport, dan luidde het antwoord meestal endorfine. Volgens experts schuilde de verklaring voor het gedrag van sporters bij deze morfineachtige substantie die door het organisme zelf aangemaakt wordt en voor een lichte vorm van euforie zorgt die een verslavend effect heeft. Maar inmiddels weet men dat endorfines niet alleen werken. Ook de productie van andere neurotransmittors neemt toe bij intense inspanningen: dopamine, serotonine en noradrenaline. Tot welke effecten leidt dat? Om het eenvoudig te zeggen kan men stellen dat dopamine ingrijpt tussen het motivatiecircuit en het beloningscircuit. De productie hangt af van heel wat factoren en geeft de passage aan tussen de intentie van de actie en de actie zelf. Van serotonine kan men in het algemeen zeggen dat het een invloed heeft op het humeur. Het komt ook tussen bij de overgang van slaap naar ontwaken. Noradrenaline heeft eerder een opwekkende rol en zorgt ook voor de toename van het hartritme die typisch is voor stress.

Sport als antidepressivum

De effecten verschillen uiteraard van persoon tot persoon, maar het effect is ontegensprekelijk. Een portie sport volstaat om het gedrag van iemand met een depressie te veranderen. Het effect is vergelijkbaar met dat van aan krachtig antidepressivum zoals bijvoorbeeld Zoloft. Het is zelfs beter! Sport draagt bij tot de preventie van soms spectaculaire humeurschommelingen die optreden bij het nemen van geneesmiddelen. Sporten heeft, bij regelmatige beoefening ook een invloed op lange termijn. 'Elke keer dat een voormalige depressieve patiënt vijftig minuten per week meer gaat sporten, daalt het risico op een recidief met de helft', zo besluit een onderzoek van Duke University in North-Carolina.

Artikel gepubliceerd door op 12/02/2008

Bronnen: Blumenthal et al., Exercice and pharmacotherapy in the treatment of major depressive disorder, Psychosomatic Medicine, 69: 587-596 (2007)

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Stoppen met sporten

  • Het is altijd gevaarlijk om te stoppen met sporten, want sport is echt noodzakelijk voor ons evenwicht en onze ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating