Sport tijdens de zwangerschap? Doen!

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 22/05/2017 - 10h32
-A +A

Tijdens de zwangerschap actief blijven: het is niet alleen mogelijk, maar zelfs absoluut aan te raden. Niet alleen op het vlak van gewicht zijn de voordelen voelbaar, ook de gezondheid van de moeder vaart er wel bij.

PUB

Waarom is het belangrijk om tijdens de zwangerschap aan sport te doen?

Alle gezondheidsargumenten die gelden voor het beoefenen van sport in het algemeen, zijn ook geldig tijdens de zwangerschap: behouden van het conditiegewicht, van de spierttonus, maar ook van het moreel zijn maar enkele voordelen. Maar een zwangerschap brengt veel specifieke risico’s mee voor de moeder, met op kop pre-eclampsie en eclampsie (zwangerschapsvergiftiging). De bruuske en sterke verhoging van de bloeddruk die ermee gepaard gaat, is nog altijd een van de belangrijkste oorzaken van sterfte bij moeders tijdens de bevalling.
Een recente Spaanse studie (1) heeft aangetoond dat sporten het risico op eclampsie voor de moeder helpt verkleinen. Sportsessies bleken op dat vlak meer op te leveren dan een traditionele aanpak met algemene tips over het nut van lichaamsbeweging. In de groep die geen oefenprogramma volgde, bedroeg het aantal gevallen van pre-eclampsie 2,3%; in de groep die wel aan lichaamsbeweging deed, was dat maar 0,5%.

Er is meer dan hypertensie alleen!

Nog volgens dezelfde studie voorkomt sporten nog andere gezondheidbedreigende factoren voor zwangere vrouwen: een verhoogde bloeddruk buiten pre-eclampsie of eclampsie om (die daalt met de helft), extreme gewichtstoename en zwangerschapsdiabetes. Ook het kind is erdoor beschermd en loopt minder kans op een te hoog geboortegewicht.

Hoeveel sport moeten vrouwen tijdens de zwangerschap doen?

Het klopt niet dat wie zwanger is alleen nog maar lichte of zachte sporten mag doen. Ook serieuze sportbeoefening blijft tijdens de zwangerschap mogelijk, en is zelfs gunstig. Zo deden de deelnemers tijdens de boven vermelde studie drie sessies van 55 minuten per week, waaronder aerobics en oefeningen op uithoudingsvermogen, kracht en soepelheid. Het voornaamste punt van kritiek dat een Belgische analyse van de studie opleverde, is dat het moeilijk haalbaar is zo’n oefenprogramma thuis uit te voeren, vooral door de vele sessies kinesitherapie die in het kader van een zwangerschap kunnen worden voorgeschreven.

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 22/05/2017 - 10h32

http://www.minerva-ebm.be/FR/Article/2108

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Geboortegewicht: alles ligt al vast voor de zwangerschap Geüpdatet op 30/10/2007 - 00h00

Het gewicht van de baby bij de geboorte wordt sterker bepaald door het gewicht van de moeder voor de zwangerschap dan de kilo's die ze bijkomt tijdens de zwangerschap. Dat is de opvallende conclusie van een recente studie. Ze houdt meteen ook een bel...

Sport en zwangerschap combineerbaar? Gepubliceerd op 01/03/2017 - 17h32

Zwangere vrouwen willen sporten voor twee. Toch roept dit thema tegenstrijdige reacties op. 'Ik ben sportief, mag ik er blijven tegenaan gaan zoals vroeger?' - 'Ik ben niet sportief, moet ik me nu ineens gaan afbeulen?' Het antwoord luidt tegelijk ja...

Meer artikels