• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Getuigenissen (0)

Sport is goed voor de rug!

Sport is goed voor de rug!

Zeven mensen op tien hebben ooit in hun leven rugklachten, waardoor ze vaak moeten stoppen met sporten.

Sport kan echter een schitterend middel zijn tegen lagerugpijn (lumbalgie), op voorwaarde dat hij op de juiste manier bedreven wordt.

Rugklachten en sport

Bijna iedereen had en heeft ooit wel eens rugklachten of zal die ooit krijgen. De pijn duikt af en toe op en verdwijnt dan weer, soms zelfs zonder sporen te laten.

Een goede therapie is dan essentieel om chronische pijn te vermijden.

  • Allereerst moet elke ruglijder overtuigd worden van de noodzaak om de de spieren die u helpen om uw rug mooi recht te houden (buikspieren, rugspieren en schuine spieren) te versterken. Een goede houding kan de druk op sommige lumbale tussenwervelschijven al halveren.

  • Ook de benen spelen soms een belangrijke rol bij rugaandoeningen. Stellen we ons een persoon voor met houten benen. Bij elke stap zou de impact van de hiel direct overgebracht worden op de lumbale tussenwervelschijf, die daardoor algauw beschadigd zou raken. Heel wat ruglijders moeten dan ook in de eerste plaats hun dij- en kuitspieren versterken, om de schokken zoveel mogelijk op te vangen.

De verboden sporten zijn niet de sporten die u vermoedt

Maar opgelet bij de keuze van de sport.

Sommige disciplines veroorzaken rugslijtage en verergeren de kwaal.

  • Dat kan met gewichtheffen, rugby of met bepaalde specifieke spieroefeningen.

Het is ook opletten geblazen voor sporten waarbij de beweging bruusk geblokkeerd wordt. De discus wordt dan abrupt in een greep genomen tussen twee tegengestelde krachten.

  • Het typevoorbeeld is squash of tennis op een harde ondergrond.

Artsen die rugpatiënten de raad geven om te zwemmen of te fietsen, slaan daarentegen de plank mis. Beide sporten belasten weliswaar de tussenwervelschijven niet, maar doen ook de spieren niet veel werken die bijdragen tot de verticale houding. En het zijn precies die spieren die we moeten ontwikkelen.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 10/02/2015
Origineel artikel geschreven door op 12/08/2003

Vindt u het artikel interessant?