• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1359)
  • Commentaren (0)

Soja: nieuwe gezondheidsargumenten

Soja: nieuwe gezondheidsargumenten
Uit een studie blijkt dat er een verband bestaat tussen soja en bloeddrukdaling, terwijl veelbelovende onderzoeken erop wijzen dat een aangepaste levensstijl en voeding met voldoende soja de evolutie van prostaatkanker kunnen afremmen. Dit gele korreltje blijft dus verrassen...

Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Eén op de tien Belgen heeft er last van. Het effect van soja op de bloeddruk werd bestudeerd in het kader van een studie bij 302 volwassen Chinezen met een hoog normale bloeddruk of met lichte hypertensie. Ze namen gedurende 12 weken 40 g soja-eiwitten in koekjesvorm in of kregen een placebo (koekjes zonder soja).

Bloeddrukdaling

Na die 12 weken waren de systolische en de diastolische druk (de twee waarden die bepaald worden bij een bloeddrukmeting) in de "sojagroep" aanzienlijk gedaald, maar nog veel sterker bij de hypertensiepatiënten dan bij de personen met een normaal hoge bloeddruk. Deze studie bevestigt dat de consumptie van soja-eiwitten de bloeddruk kan doen dalen, een werking die al vermoed werd bij vroegere studies. Wel is er vandaag bijkomende informatie nodig om dit effect te bevestigen en het precieze werkingsmechanisme te ontrafelen. Het staat echter hoe dan ook meer en meer vast dat soja goed is voor het hart (het is al bewezen dat soja-eiwitten het cholesterolgehalte verlagen).

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 19/09/2005 - 23:00

Bronnen: Annals of Internal Medicine, 2005, July 5; 143(1), pagina 1-9. The Journal of Urology, 2005, Septembre, Vol. 174, pagina 1065-1070.

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub