• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1375)
  • Commentaren (0)

Soja: nieuwe gezondheidsargumenten

Soja: nieuwe gezondheidsargumenten

Een alternatieve therapie bij prostaatkanker?

Een tweede studie biedt eveneens enige hoop voor mannen met prostaatkanker (ter herinnering: het gaat hier om de meest voorkomende kanker bij mannen). Alle mannen (93 in totaal) die deelnamen aan de studie hadden prostaatkanker (bevestigd via een biopsie) en beslisten om geen conventionele therapie te volgen (bestraling, chirurgie, geneesmiddelen). Ze werden verdeeld in twee groepen: de ene groep wijzigde drastisch zijn levensstijl (met matige lichaamsbeweging, zes keer per week) en zijn eetpatroon (voortaan moesten ze vegetarisch eten, met één portie soja en visolie per dag, in combinatie met vitaminesupplementen), bij de controlegroep veranderde er niets.

Spectaculaire resultaten!

Eén jaar later was het PSA-gehalte (een indicator voor prostaatkanker) met 4 % gestegen in de controlegroep, maar met liefst 6 % gedaald in de studiegroep. Verder bleek dat de gezondere levensstijl 70 % van de prostaatkankercellen terugdrong, tegen slechts 9 % in de controlegroep. Deze gegevens bevestigen de hypothese dat de evolutie van prostaatkanker kan worden afgeremd door levensstijl en voeding drastisch te veranderen. Welke impact dat alles heeft op de overlevingskansen, moet nog onderzocht worden, maar het is toch al een flinke stap vooruit!

Artikel gepubliceerd door op 20/09/2005

Bronnen: Annals of Internal Medicine, 2005, July 5; 143(1), pagina 1-9. The Journal of Urology, 2005, Septembre, Vol. 174, pagina 1065-1070.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub