Soja: hét gezonde eiwit bij uitstek?

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 10/02/2014 - 09h58
-A +A

Het is vandaag geen nieuws meer: de Belg eet te veel vlees en vooral te veel rood vlees. Nu de gezondheidsvoordelen van vegetarisch eten – al is het maar één dag per week – steeds meer erkend worden, blijkt soja een bijzonder interessant vervangingseiwit te zijn.

Maar wat zijn nu precies de heilzame effecten van soja? En wat zijn de risico’s van overconsumptie?

Eiwitten en gezonde vetzuren in soja

Soja – of gele soja – is een zeer belangrijke bron van plantaardige eiwitten.

Soja is meestal te koop in de vorm van tofu, tempeh (gegiste soja), sap (vaak “sojamelk” genoemd), desserts en andere “yoghurt”. Niet te verwarren met sojascheuten, die geconsumeerd worden als groenten. Gele soja is dan weer bruikbaar als vlees- of visvervanger, want hij bevat ongeveer 38 g eiwitten per 100 g. Bovendien is hij rijk aan vezels, vitamines en “gezonde vetten”. Hij is immers sterk geconcentreerd aan polyonverzadigde vetzuren, terwijl vlees meer verzadigde vetzuren bevat, de fameuze vijanden van onze gezondheid.

Soja is trouwens ook goed voor de slanke lijn.

Op voorwaarde dat u hem natuurlijk consumeert (en bijvoorbeeld niet te vaak gefrituurde tofu koopt). Tofu is hoe dan ook zeer makkelijk te bereiden: u snijdt hem gewoon in schijfjes en wokt hem, met paprika’s, noedels en kruiden erbij. Goed voor een lichte, evenwichtige én volledige “veggie”-maaltijd! Ook sojacrèmes zijn een interessant alternatief voor melkdesserts, zeker voor personen met lactose-intolerantie, vegetariërs of gewoon liefhebbers.

En sojasaus?
Dit is een van de vormen waaronder we soja het best kennen. Maar we verbruiken er zo weining van dat de impact op onze gezondheid heel gering is. Let ook op, want ze bevat heel veel zout!

Een bron van isoflavonen

Soja bevat veel isoflavonen, een fyto-oestrogeen. Fyto-oestrogenen (of plantenoestrogenen) zijn stoffen waarvan de chemische structuur zeer goed lijkt op die van oestradiol, één van de belangrijkste vrouwelijke geslachtshormonen. Volgens sommige studies zou de consumptie van soja dan ook een invloed kunnen hebben op het hormonale evenwicht. Toch is de affiniteit van fyto-oestrogenen met oestrogeenreceptoren 100 tot 1.000 keer minder sterk dan die tussen natuurlijke en synthetische hormonen. Deze wisselwerking is dan ook wellicht vrij zwak en verschilt in grote mate van persoon tot persoon.

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 10/02/2014 - 09h58

Met dank aan Valentine Verdin, diëtiste.

“Vous et les phyto-estrogènes” (“U en fyto-oestrogenen”, rapport Affsaps (ANSM) 2005.


Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Moeten we soja eten? Geüpdatet op 28/04/2015 - 08h52

Tenzij u vegetariër of een liefhebber van de Aziatische keuken bent, zult u misschien niet zo vaak soja eten. Deze peulvrucht is in heel wat producten terug te vinden en heeft de reputatie goed te zijn voor de gezondheid, al geldt dat niet voor ieder...

Soja: de rijzende ster aan het voedingsfirmament Geüpdatet op 28/10/2003 - 00h00

Soja en sojaderivaten zijn zo stilaan hun plaatsje onder de zon aan het veroveren in onze voeding. Al wie zijn cholesterol onder controle wil houden of een alternatief zoekt voor koemelk, kan hier alleen maar wel bij varen...

Cholesterol en soja: een doeltreffend duo... Gepubliceerd op 11/08/2015 - 15h58

De regelmatige consumptie van soja krijgt heel wat positieve eigenschappen toegeschreven. Nu wordt alvast bevestigd dat soja in de vorm van 'zuivelproducten' het cholesterolgehalte doet dalen en de gezondheid van de beenderen beschermt.

Meer artikels