Snoepen en gewichtstoename: hoe raakt u ervan af?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 30/03/2016 - 10h02
-A +A

Snoepen is onze eetgewoonten binnengeslopen via allerlei producten die voor deze nefaste activiteit worden gemaakt. Het resultaat is op de weegschaal te zien: de kilo’s komen erbij.

Hoe raakt u uit deze spiraal die onvermijdelijk tot gewichtstoename leidt?

Snoepen of tussendoortje?

Zowel bij snoepen als tussendoortjes gaat het om de consumptie van voedsel tussen de drie zogezegde officiële maaltijden. Maar er is een duidelijk verschil tussen snoepen en tussendoortjes.

  • Een tussendoortje wordt omschreven als een lichte, perfect aanvaardbare en vaak ook noodzakelijke maaltijd. Het wordt georganiseerd en is vaak van te voren gepland. Het vieruurtje van de kinderen is het mooiste voorbeeld.
     
  • Snoepen heeft een slechte reputatie en gaat vaak gepaard met schuldgevoelens. Snoepen gebeurt ook impulsief: u knabbelt op iets wat u gewoon voorradig hebt - iets zoets of iets hartigs - omdat u plots de behoefte voelt of goesting hebt om iets te eten.

Behoefte of goesting? Daar zit ‘m het grote verschil.

Snoepen: behoefte of goesting om te eten?

  • Behoefte wordt omschreven als een noodzaak.

U hebt behoefte om te eten als u ECHT een hongergevoel hebt omdat uw bloedsuikerspiegel tot onder het normale peil is gezakt, dat is 1 g/liter. Dat zet in uw lichaam een hele reeks hormonen in werking die er uiteindelijk voor zorgen dat uw hersenen het signaal sturen dat u honger hebt. Dat uit zich in een rammelende en lege maag, een slecht humeur, enz.   

  • Niets van dat alles gebeurt als u goesting hebt om te eten. Er zijn geen fysiologische signalen, omdat alles zich gewoon in uw hoofd afspeelt en u niet echt honger hebt.

Als u bij de bakker bijvoorbeeld brood koopt en al het gebak ziet liggen, krijgt u goesting om te eten. U koopt meteen een chocoladebroodje en eet het op zodra u buiten komt. Of de geur van het warme brood zorgt ervoor dat u voor u thuis komt al een kwart van het stokbrood op hebt.

Hier zijn het uw zintuigen die deze goesting opwekken.

Maar daarnaast zijn er ook de negatieve gevoelens, alle situaties met andere woorden waar u stress ondervindt - thuis of op het werk - die in u woede, angst en/of droefheid losmaken. Ook die doen u goesting krijgen om iets vets of hartigs te eten, en u geeft snel aan die goesting toe omdat het u goed doet. 

Die negatieve gevoelens zijn het moeilijkst om mee om te gaan.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 30/03/2016 - 10h02

- Adams J, O'Keeffe M, Adamson A. Change in snacking habits and obesity over 20 years in children aged 11 to 12 years. (September 2005) Vol. 1: 1-114; Vol. 2: 115-166. FSA Project Code: N09019

- de Graaf  C (2006) Effects of snacks on energy intake: an evolutionary perspective. Appetite 47:18-23

 

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Hoe blijft u het knabbelen en dwangmatig eten de baas? Gepubliceerd op 01/07/2014 - 16h50

Of u op dieet bent of niet, het tussendoor knabbelen en boulimieaanvallen riskeren op de duur zwaar door te wegen. We bezorgen u een aantal tips die u in de praktijk kunt omzetten om uw dwangmatige obsessies en de daaropvolgende gewichtstoename te be...

Afslankingsgids 2009 Geüpdatet op 17/12/2008 - 00h00

Verdikt u gemakkelijk? Leg u er niet zomaar bij neer! Ook al neemt obesitas zo fors toe dat het al als een epidemie wordt beschouwd en is het gros van de zogeheten afslankingsdiëten tot mislukken gedoemd, toch kan u met enkele eenvoudige en voor de h...

Meer artikels