• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Slapeloosheid: een subjectief probleem

Slapeloosheid: een subjectief probleem Er zijn 1001 redenen om slecht te slapen: nachtmerries, nachtelijke apneu, hypersomnolentie, … De belangrijkste slaapstoornis bij volwassenen blijft echter slapeloosheid. In extreme gevallen zijn geneesmiddelen de enige oplossing. Toch kan een goede levenshygiëne het probleem heel vaak verhelpen.

" Ik word elke dag uitgeput wakker ", aldus Michiel, 45 jaar. "Na 4 uur 's morgens doe ik geen oog meer dicht, en meteen raak ik gestresst bij het idee dat ik niet meer zal kunnen inslapen". Michiel lijdt net als ongeveer 35 % van de bevolking aan slapeloosheid. "Ik heb maar 5 uur slaap nodig en ben superfit als ik opsta", luidt het bij de 35-jarige Erik. Deze kleine slaper lijdt echter niet aan slapeloosheid: van deze aandoening is pas sprake als de volwassene er begint over te klagen. Sommigen slapen acht uur per dag, maar hun slaap is licht en onregelmatig, en dus niet verkwikkend. Anderen raken maar niet in slaap. Nog anderen worden veel te vroeg wakker en doen geen oog meer dicht.

Depressie of gebrek aan activiteit

In tegenstelling tot andere slaapstoornissen zoals narcolepsie (hypersomnolentie) of apneu is slapeloosheid vaak een psychologisch probleem. "Slapeloosheid gaat heel vaak samen met depressie", benadrukt Patrick Cabedoche van de vereniging "Sommeil et Santé". "Het probleem kan veroorzaakt worden door angst of stress. 15 % van wie aan slapeloosheid lijdt, wordt al bang bij het idee te moeten gaan slapen, want ze zijn ervan overtuigd dat ze niet in slaap zullen raken. In dat geval spreken we van psychofysiologische slapeloosheid." Niet alleen depressie en angst, maar ook te weinig intellectuele of lichamelijke activiteit kunnen slaapstoornissen veroorzaken. Alle niet-opgebruikte energie zal ons wakker houden.

Enkele slaaptips

Dus waarom niet méér aan lichaamsbeweging doen? "Fysieke activiteit moet wel regelmatig zijn om de slaap te bevorderen. Als we echter slechts af en toe lichamelijk actief zijn of te kort vóór het slapengaan, bemoeilijkt dit veeleer de slaap", zo klinkt het bij de vereniging Sommeil et Santé. Voor een verkwikkende slaap is het aan te raden om op regelmatige tijdstippen te gaan slapen en op te staan, elke namiddag een dutje te doen of helemaal niet, licht te eten, zich te ontspannen met een niet te warm bad en kort voor het slapengaan alle stresserende activiteiten te mijden. Bij ernstige slapeloosheid volstaan de natuurlijke methoden niet en is geneesmiddelentherapie noodzakelijk.

Artikel gepubliceerd door op 25/03/2003

Vindt u het artikel interessant?