Slapeloosheid: cognitieve gedragstherapieën zijn doeltreffend

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/01/2011 - 13h09
-A +A

Volgens een recent onderzoek, zijn cognitieve gedragstherapieën (CGT) doeltreffend bij sommige slaapstoornissen, in het bijzonder bij slapeloosheid. Maar wat zijn die cognitieve gedragstherapieën en hoe komt het dat ze mensen die last hebben van slapeloosheid, kunnen helpen?

Cognitieve gedragstherapieën zorgen voor verbetering in geval van slaapstoornissen

Cognitieve gedragstherapieën zijn een geheel van therapieën die tot doel hebben psychologische problemen op te lossen door in te werken op gedachten (het cognitieve aspect) en op gedragingen. De oorzaken van de malaise zijn in dit geval niet het belangrijkste. Het doel van de therapie is aan de patiënt te leren hoe hij moet veranderen zodat verbetering kan optreden in zijn probleem.
Een studie (1) uitgevoerd door een Amerikaans team heeft onlangs aangetoond dat deze aanpak doeltreffend is in de strijd tegen de slapeloosheid bij bejaarden die last hebben van pijn te wijten aan artritis. Een ander onderzoek (2) geeft aan dat cognitieve gedragstherapieën even nuttig zijn bij de bestrijding van slaapstoornissen bij baby's en hun ouders. We kunnen ons afvragen hoe het komt dat cognitieve gedragstherapieën helpen bij zo'n verschillend publiek?

Cognitieve gedragstherapieën en slapen, een kwestie van conditionering

Slapeloosheid is dikwijls het gevolg van contraproductieve conditionering (het aanleren van een verband tussen twee gedragingen). Een voorbeeld: na een periode met slaapstoornissen omwille van intense stress, lopen we het risico onbewust een verband te leggen tussen gaan slapen enerzijds en angstgevoelens en moeilijkheden om in slaap te vallen anderzijds. Zo ontstaan langdurige slaapstoornissen, zelfs wanneer de oorspronkelijk oorzaak (de stress) verdwenen is. Cognitieve gedragstherapieën werken enorm in op die conditionering. Ze beïnvloeden de verbanden die tot problemen leiden door ze te vervangen door andere, die wel positief zijn en die de persoon in kwestie opnieuw voldoende uren slaap zullen bezorgen. Op deze manier kan deze therapie dus bijzonder doeltreffend zijn bij slapeloosheid.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 09/11/2009 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 18/01/2011 - 13h09

Hartelijk dank aan dr. Michel Gottschalk en Marie-Line Foisy voor hun toelichtingen over cognitieve gedragstherapieën en de slaap. (1) Journal of Clinical Sleep Medicine, augustus 2009 (2) Hiscock H. et al., Pediatrics, 2008

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Fibromyalgie: de slaapstoornissen behandelen Gepubliceerd op 28/05/2013 - 11h27

Fibromyalgie is een pijnlijk syndroom dat voorkomt bij 2 à 4% van de bevolking. De spier- en gewrichtspijn gaan gepaard met zware vermoeidheid en slaapstoornissen. Het behandelen van die slaapstoornissen zou een van de hoekstenen van de behandeling f...

Een goede nachtrust beschermt ons tegen ziektes Geüpdatet op 15/02/2017 - 17h08

U wist het misschien al wel: goed slapen is belangrijk voor onze gezondheid, meer bepaald voor ons immuunsysteem. De reden is intussen ook bekend: bij slaapgebrek gaan bepaalde genen die een rol spelen in het immuunsysteem anders werken.

Hoe minder men slaapt, hoe meer men weegt Geüpdatet op 19/12/2006 - 00h00

Obesitas komt steeds vaker voor bij kinderen. En kinderen slapen hoe langer hoe minder. Men schat dat 5 à 38% van de adolescenten elke nacht minder dan 8 uur slapen. Is er een verband tussen beide vaststellingen? Is het zo dat een tekort aan slaap vo...

Meer artikels