Slankheidsgids voor 2009 (Hoofdstuk 2)

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 06/01/2009 - 00h00
-A +A

Wie zijn gewicht ziet toenemen, moet zich daar niet zomaar bij neerleggen. Met eenvoudige maatregelen en een beetje gezond verstand, kan men zijn gewicht behouden of zelfs vermageren. Het volstaat minder vet te eten, minder suiker in te nemen en al wat men eet goed te kauwen.

PUB

Minder vet eten

De juiste hoeveelheden vetstoffen
De gemiddelde dosissen: 10 tot 20 g boter en 2 tot 4 soeplepels olie per dag.

Zorg voor lichte gerechten
. Voorzie uw fles olie van een schenkkurk. Gebruik een soeplepel om de hoeveelheid slaolie af te meten.
. Giet het vet uit de pan nadat u voedingsmiddelen hebt gebakken of gebraden. Snijd voor of na het bakken het vet van het vlees af.
. Stoof uw groenten in het stoofvocht, zonder vet, maar met een soeplepel water.
. Laat uw gestoomde groenten niet verdrinken in de olie of de boter.
. Bak gebraad en vis in de oven zonder vetstoffen te gebruiken. U mag het vlees of de vis eventueel (met een penseel) lichtjes insmeren met een beetje vet.

Combineer tijdens een maaltijd geen voedingsmiddelen die rijk zijn aan vetstoffen
. Fijne vleeswaren kunnen als voorgerecht. Als nagerecht is een melkproduct (yoghurt) beter dan een stuk kaas.
. Kant-en-klaargerechten? Zo weinig mogelijk, hun vetgehalte is te hoog.
. Gerechten met een sausje? Gestoomde groenten of aardappelen, rijst natuur of pasta natuur als garnituur worden op smaak gebracht door de saus van het gerecht. Het is dus niet nodig er boter aan toe te voegen.
. Gefrituurde gerechten? Maximaal eenmaal per week.
. Een copieus middagmaal wordt steeds gevolgd door een licht avondmaal.

Minder suiker gebruiken

. Water is de beste drank om uw dorst te lessen. Drink slechts uitzonderlijk gesuikerde dranken.
. Een melkproduct en een stuk fruit zijn perfect om een maaltijd af te sluiten. Een ander nagerecht (gebak bijvoorbeeld) kan, maar niet alle dagen! Denk er ook aan dat een zelf bereid nagerechtje minder duur is dan eentje uit de winkel. Gebruik bovendien slechts de helft van de volgens het recept aanbevolen hoeveelheid suiker.
. Geniet van een gesuikerd nagerecht, chocolade bijvoorbeeld, door het in uw mond te laten smelten: slik het nooit in één keer door.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 06/01/2009 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Afslankingsgids 2009 Geüpdatet op 17/12/2008 - 00h00

Verdikt u gemakkelijk? Leg u er niet zomaar bij neer! Ook al neemt obesitas zo fors toe dat het al als een epidemie wordt beschouwd en is het gros van de zogeheten afslankingsdiëten tot mislukken gedoemd, toch kan u met enkele eenvoudige en voor de h...

We eten te zacht voedsel! Gepubliceerd op 06/09/2010 - 00h00

Onze eetgewoonten zijn zo geëvolueerd dat we steeds meer zacht en zoet voedsel eten en knabbelen. Daardoor kauwen we te weinig, wat dan weer nefaste gevolgen heeft voor ons gebit.

Meer artikels