Slankheid: ik let altijd en overal op mijn lijn!

Gepubliceerd door Karell Robert, gezondheidsjournaliste op 19/10/2009 - 00h00
-A +A

Aperitieven bij de buren, uit eten bij vrienden... Mogelijkheden om te zondigen tegen een vermageringsdieet zijn er genoeg! Wij bezorgen u een aantal tips om gezellig aan tafel te genieten zonder één gram bij te komen.

PUB

Aperitieven bij de buren... met minder calorieën


Rauwkost is een ideale oplossing
Reepjes wortelen, stukjes bloemkool, seldersteeltjes, radijsjes... Als uw gastvrouw rauwe groenten voorzien heeft, moet u al niet verder nadenken om de calorierekening te beperken! Is dat niet het geval en u voelt dat u gaat toegeven, denk er dan aan dat een gewoon handvol pindanootjes goed is voor 180 calorieën... Het is maar dat u het weet!
Geef de voorkeur aan groene olijven
Groene olijven bevatten tweemaal minder calorieën (118 kcal/100 g) dan zwarte olijven (293 kcal/100 g).
Neem de tijd om te genieten
Neem een glas champagne en een handvol pindanoten, maar geniet er langzaam van. Zo vermijdt u dat men u een tweede glas inschenkt en u hebt een reden om de chipsschotel te laten passeren zonder u te bedienen: "Neen, dank u, ik heb nog nootjes".
Laat u niet verleiden!
Hoe korter u bij de hapjes gaat zitten, des te groter de verleiding zal zijn om er af en toe eentje te nemen. Kies dus meteen een plaats uit zo ver mogelijk van de schotels verwijderd.

Uit eten bij vrienden


Vertrek nooit met een lege maag
Als u uitgehongerd bij uw vrienden aankomt, zult u wellicht niet van de hapjes vooraf kunnen afblijven. Voordat u thuis vertrekt, doet u er goed aan een stuk fruit, een bord soep of een potje platte kaas met vetgehalte 0% te eten.
Zorg ervoor dat u niet met lege handen bij de mensen binnenkomt!
Stel voor om zelf voor het nagerecht te zorgen: breng een heerlijke fruitsalade mee of een zelfgemaakt vetarm dessertje.
Proef van elke schotel, maar beperk u tot kleine hoeveelheden
Wie uitgenodigd wordt, kan moeilijk een gerecht weigeren. Wie weet wat men dan van u zou denken! Proef dus van elke schotel, maar bedien u nooit een tweede keer. Een "Dank u, ik hou nog wat plaats over voor de volgende schotel" is meestal zeer doeltreffend.
Geniet van uw avond!
Vergeet het belangrijkste niet: u bent bij uw vrienden om u te amuseren, te praten, te lachen, te dansen... en niet alleen om te eten!

Gepubliceerd door Karell Robert, gezondheidsjournaliste op 19/10/2009 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Dieet: hoe de feestdagen goed doorkomen? Gepubliceerd op 04/12/2012 - 12h03

Het is onmogelijk te ontsnappen aan "overladen" eindejaarsmenu's. We moeten dus goed opletten en proberen de feestperiode door te komen zonder "levercrisis", "kater" of een gewichtstoename (van 3 kg). De "klassiekers" zijn zo slecht nog niet! Met een...

Slim omspringen met tussendoortjes Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Af en toe eens een tussendoortje kan zeker geen kwaad. Wel dreigen overdaad en te calorierijke knabbels (met veel vetten, koolhydraten of allebei) zwaar door te wegen op de balans. Een voorbeeld: 100 g zoetigheid bevat 600 calorieën (kcal), een pakje...

Meer artikels