• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Getuigenissen (0)

Slaaptekort: tips om beter te slapen

Slaaptekort: tips om beter te slapen

Het is slecht gesteld met onze slaap. Een op de drie mensen verklaart last te hebben van slaapstoornissen en dat minstens drie keer per week. Dat is een alarmerende vaststelling, want slaaptekort heeft een directe impact op onze gezondheid (moeheid, slaperigheid, vergeetachtigheid, prikkelbaarheid, enz.). Maar daar blijft het niet bij, want slaaptekort is ook een risicofactor voor tal van ziektes.

Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

Slaaptekort heeft heel wat gevolgen voor het functioneren overdag:

  • prikkelbaarheid, agressie,
  • algemene vermoeidheid,
  • concentratieproblemen, verstrooidheidsfouten
  • stress
  • hoofdpijn,
  • spierspanning,
  • spijsverteringsproblemen,
  • maar ook extreme slaperigheid overdag, enz.

Deze laatste factor (slaperigheid overdag) kan zware gevolgen hebben door het grote risico op indommelen achter het stuur.

Slaaptekort is ook een risicofactor voor bepaalde ziektes:

  • verzwakking van het afweersysteem,
  • obesitas,
  • diabetes, 
  • hypertensie,
  • depressies, enz.

U hebt het al wel begrepen, slaap is van cruciaal belang en te weinig slaap kan zwaar doorwegen op  onze gezondheid. Bij zware slapeloosheid of slaapstoornissen die het functioneren overdag verstoren gaat u beter naar uw huisarts. Hieronder vindt u enkele algemene basisregels die u alvast kunnen helpen om beter te slapen.

Kijk wat uw slaapbehoefte is en herken de signalen

Als u weinig slaapt, hebt u misschien niet veel slaap nodig. Een gouden regel: ga pas slapen als u slaap hebt en niet omdat "het tijd is" of omdat u "aan uw acht uren moet komen". Als u anderzijds geeuwt en toch opblijft omdat u het einde van een uitzending op de televisie niet wilt missen, mist u “de trein”. Onze slaap is namelijk opgedeeld in opeenvolgende cycli. Als het moment waarop u normaal inslaapt voorbij is, moet u wachten op de volgende trein. Let er dus op dat u naar bed gaat als u slaap hebt.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 21/04/2015
Origineel artikel geschreven door op 25/02/2013

Bronnen: (1) http://opac.invs.sante.fr/doc_num.php?explnum_id=8099  - (2) http://www.invs.sante.fr/Publications-et-outils/BEH-Bulletin-epidemiologique-hebdomadaire/Derniers-numeros-et-archives/Archives/2012/BEH-n-44-45-2012 - (3) Enquête de l’Institut national du sommeil et de la vigilance (INSV-MGEN 2011)

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Een goede slaap zonder pillen

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Slaapstoornissen: een overzicht

  • Een slaapstoornis in de zin van slecht slapen is een veelvoorkomend verschijnsel en komt bij 10 tot 20 procent van de ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating