Slaaptekort: tips om beter te slapen

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 21/04/2015 - 12h45
-A +A

Het is slecht gesteld met onze slaap. Een op de drie mensen verklaart last te hebben van slaapstoornissen en dat minstens drie keer per week. Dat is een alarmerende vaststelling, want slaaptekort heeft een directe impact op onze gezondheid (moeheid, slaperigheid, vergeetachtigheid, prikkelbaarheid, enz.). Maar daar blijft het niet bij, want slaaptekort is ook een risicofactor voor tal van ziektes.

PUB

Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

Slaaptekort heeft heel wat gevolgen voor het functioneren overdag:

  • prikkelbaarheid, agressie,
  • algemene vermoeidheid,
  • concentratieproblemen, verstrooidheidsfouten
  • stress
  • hoofdpijn,
  • spierspanning,
  • spijsverteringsproblemen,
  • maar ook extreme slaperigheid overdag, enz.

Deze laatste factor (slaperigheid overdag) kan zware gevolgen hebben door het grote risico op indommelen achter het stuur.

Slaaptekort is ook een risicofactor voor bepaalde ziektes:

  • verzwakking van het afweersysteem,
  • obesitas,
  • diabetes, 
  • hypertensie,
  • depressies, enz.

U hebt het al wel begrepen, slaap is van cruciaal belang en te weinig slaap kan zwaar doorwegen op  onze gezondheid. Bij zware slapeloosheid of slaapstoornissen die het functioneren overdag verstoren gaat u beter naar uw huisarts. Hieronder vindt u enkele algemene basisregels die u alvast kunnen helpen om beter te slapen.

Kijk wat uw slaapbehoefte is en herken de signalen

Als u weinig slaapt, hebt u misschien niet veel slaap nodig. Een gouden regel: ga pas slapen als u slaap hebt en niet omdat "het tijd is" of omdat u "aan uw acht uren moet komen". Als u anderzijds geeuwt en toch opblijft omdat u het einde van een uitzending op de televisie niet wilt missen, mist u “de trein”. Onze slaap is namelijk opgedeeld in opeenvolgende cycli. Als het moment waarop u normaal inslaapt voorbij is, moet u wachten op de volgende trein. Let er dus op dat u naar bed gaat als u slaap hebt.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 25/02/2013 - 16h46 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 21/04/2015 - 12h45

(1) http://opac.invs.sante.fr/doc_num.php?explnum_id=8099  - (2) http://www.invs.sante.fr/Publications-et-outils/BEH-Bulletin-epidemiologique-hebdomadaire/Derniers-numeros-et-archives/Archives/2012/BEH-n-44-45-2012 - (3) Enquête de l’Institut national du sommeil et de la vigilance (INSV-MGEN 2011)

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Slaapt u slecht? Misschien is het uw matras wel! Gepubliceerd op 13/10/2015 - 15h48

Een goede nachtrust is cruciaal voor onze gezondheid en hoe we ons voelen. Zorg dus voor een optimale nachtrust door alle bevorderende factoren bijeen te brengen. Stress en onze dagelijkse bezigheden bepalen in grote mate de kwaliteit van onze slaap,...

Overdreven slaperigheid overdag Geüpdatet op 27/09/2005 - 00h00

Overdreven slaperigheid overdag (hypersomnolentie) is een miskende, te weinig gediagnosticeerde klacht die echter zeer vaak voorkomt en hinderlijk is in het dagelijkse leven. Bovendien leidt vechten tegen de slaap tot ernstige ongevallen.

Een goed bed voor een gezonde slaap Geüpdatet op 15/06/2010 - 00h00

Een goed bed is cruciaal voor de kwaliteit van onze slaap. Maar aan welke criteria moeten een matras en het onderstel precies voldoen? En wanneer moeten we het bed vervangen? Hieronder vindt u de antwoorden op uw vragen en enkele praktische tips.

Meer artikels