• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Slaapstoornissen bij zwangere vrouwen: wat valt er aan te doen?

Slaapstoornissen bij zwangere vrouwen: wat valt er aan te doen?Geneesmiddelen zijn tijdens de zwangerschap af te raden, dat geldt ook voor producten die slaapstoornissen moeten verhelpen. Er bestaan nochtans middeltjes om slaapstoornissen bij zwangere vrouwen op te vangen, ook tijdens de laatste en moeilijke weken van de zwangerschap

Slaapstoornissen aanpakken

Aan het eind van de zwangerschap komen tal van factoren samen die toekomstige moeders uit hun slaap houden. De stress van de nakende bevalling, de organisatie van de terugkeer uit het ziekenhuis, de twijfels rond de vaardigheden als moeder, om nog maar te zwijgen over de mechanische en fysiologische oorzaken: de baby die beweegt, de uitpuilende buik, moeilijke spijsvertering, enz.
Heel wat zwangere vrouwen hebben aan het eind van hun zwangerschap dan ook slaapstoornissen. Kunnen we er iets aan doen zonder te hoeven putten uit het arsenaal van de slaapmiddelen?

Tips in verband met de levensstijl

Bereid lichte maaltijden: kleine hoeveelheden en beperkt in het aantal calorieën. Mijd vette en zware producten, want een moeilijke spijsvertering is niet bevorderlijk voor het inslapen. Kies bij voorkeur voor trage koolhydraten (pasta's, rijst…). Op de website van e-gezondheid vindt u tips rond maaltijden die het slapen bevorderen.

Mijd 's avonds alles wat u kan prikkelen: lichamelijke activiteiten, koffie, thee, levendige discussies, ergernis, enz. Kies liever voor dingen die ontspannen: kruidenthees, warme melk, een boek…

Gebruik uw slaapkamer enkel om te slapen. Voer met andere woorden geen discussies in bed, telefoneer ook niet in bed, kijk geen televisie, speel geen videospelletjes, zit niet achter uw pc…Ga alleen naar bed om te slapen en doe dat zodra u zich moe begint te voelen.

Hou een regelmatig ritme van slapen en opstaan aan.

Als u niet kunt inslapen, blijf dan niet in uw bed liggen. Sta op en doe een rustige activiteit tot de slaap terugkeert.

Probeer op de sofa te slapen. Sommige zwangere vrouwen slapen gemakkelijker opnieuw in in de woonkamer. Probeer het, het loont de moeite. In een lekker warme deken gehuld lukt het misschien wel.

Ga uitgestrekt op uw linker zij liggen: strek het linker been en buig het rechter been. Schuif eventueel een kussen onder uw gebogen knie om alle druk op uw buik te mijden.

Las overdag korte siësta's in om te recupereren en de vermoeidheid wat te verdrijven: ideaal is één siësta 's ochtends en één na de middag.

Doe zo vaak mogelijk een ontspanningsoefening. Ga liggen of zitten (de benen gestrekt op een stoel), maak uw hoofd leeg en concentreer u op uw ademhaling (adem traag en regelmatig). Hoor eens rond in uw buurt, er bestaan relaxatiecursussen speciaal voor aanstaande moeders.

Homeopathie of acupunctuur zijn alternatieve geneeswijzen die kunnen helpen. Vraag advies aan uw huisarts. Gebruik anderzijds geen fytotherapie, want de gegevens omtrent veiligheid zijn ontoereikend voor zwangere vrouwen.

Beoefen een lichamelijke activiteit van matige intensiteit, maar lang genoeg voor het slapengaan.

Als al deze middeltjes niet helpen en de slaapstoornissen ernstig zijn, stapt u beter naar een arts. Geneesmiddelen zijn weliswaar af te raden, maar er bestaan lichte kalmeringsmiddelen die geen gevaar inhouden voor de baby en die u kunnen helpen recupereren en een moeilijke kaap overwinnen. Neem wel nooit op eigen houtje slaapmiddelen, ook niet als u dat gewend was voor uw zwangerschap.

Artikel gepubliceerd door op 25/11/2008

Bronnen: René Frydman, "Attendre bébé", uitgeverij Hachette.

Vindt u het artikel interessant?