• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Slaapapneu: snurkende chauffeurs remmen minder snel

Slaapapneu: snurkende chauffeurs remmen minder snel  Slaapapneu, een aandoening waarbij de patiënt tijdens zijn slaap af en toe gedurende korte tijd stopt met ademen, komt vaker voor bij mensen die snurken. Uit een studie blijkt nu dat het syndroom de reactietijd aan het stuur vergroot en de waakzaamheid doet dalen, zelfs in lichte gevallen van apneu zonder slaperigheid.

Slaapapneu en de snurker

Slaapapneu gaat gepaard met korte onderbrekingen van de ademhaling tijdens de slaap. Het is een fenomeen dat vaak voorkomt bij mensen die snurken. Bij ernstige vormen van apneu, kan dit syndroom vermoeidheid en slaperigheid overdag veroorzaken wat op zijn beurt het risico op verkeers-, arbeids- en thuisongevallen doet toenemen.
Slaapapneu is geen zeldzaam fenomeen, 6% van de bevolking zou te kampen hebben met slaapapneu met slaperigheid overdag.

Volgens recente onderzoeksresultaten zouden bestuurders met slaapapneu minder waakzaam zijn aan het stuur, vooral bij het remmen. Bijzonder is dat deze studie uitgevoerd werd bij mensen met een lichte vorm van slaapapneu die geen slaperigheid overdag veroorzaakt. Dat betekent dat de gevolgen nog groter zouden zijn bij mensen met ernstige vormen van slaapapneu.

Trager remmen, zelfs bij lichte vormen van slaapapneu: 1/2 seconde = 9 m

De reflexen van 20 mensen met slaapapneu en 20 proefpersonen, allen ervaren chauffeurs, werden getest. De reactietijd en de afstand die nodig was om tot stilstand te komen werden berekend in drie verschillende situaties: bij een afleiding (men vraagt de bestuurders om de ruitenwissers aan te zetten), bij anticipatie (de bestuurder heeft zijn voet al op het rempedaal) en in een standaardsituatie.
Mensen met slaapapneu hebben gemiddeld een halve seconde meer nodig om te remmen, met andere woorden, ze leggen 9 meter af vooraleer ze op het rempedaal duwen als ze aan 40 km/uur rijden en 18 meter bij een snelheid van 130 km/uur. Het risico op een aanrijding is dubbel zo groot dan bij mensen die niet aan het syndroom lijden.
Uit aandachtstests blijkt dat de prestaties in beide groepen vergelijkbaar zijn, maar dat mensen met apneu het veel moeilijker hebben om twee dingen tegelijkertijd te doen en om hun aandacht toe te spitsen.
Ook de slaperigheid werd onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat mensen met slaapapneu niet sneller in slaap vallen dan de testpersonen. Het gaat dus om mensen met een lichte vorm van slaapapneu.

Tenslotte werden de tests opnieuw uitgevoerd na genezing van slaapapneu door continue positieve druk. De testresultaten waren vergelijkbaar in beide groepen.
Bij een behandeling met continue positieve druk, draagt de patiënt 's nachts een neusmasker dat verbonden is met een kleine compressor die lucht in de neus blaast.

Het besluit? De gevolgen van slaapapneu voor de verkeersveiligheid zijn misschien nog veel groter dan men al dacht. Als een lichte vorm van slaapapneu al voor een vertraging van een halve seconde zorgt bij het remmen, 9 meter dus, hoe zit het dan met mensen die met een ernstige vorm van de ziekte kampen?

Het is dan ook belangrijk dat mensen met apneu een arts raadplegen om de diagnose van de aandoening te stellen en om een geschikte behandeling te krijgen. De ziekte is namelijk niet alleen gevaarlijk voor de patiënt zelf, maar ook voor de anderen...

Artikel gepubliceerd door op 14/11/2006

Bronnen: Mazza S. et coll., European Respiratory Journal, 26 juli 2006.

Vindt u het artikel interessant?