Slaap: beter eten om beter te slapen

Gepubliceerd door Hélène Joubert, journaliste scientifique op 06/01/2016 - 09h52
-A +A

De eindejaarsfeesten en de rijkelijke maaltijden bevorderen niet per se onze nachtrust. Goed slapen is ook belangrijk om een dieet optimaal te laten renderen. Wetenschappers onderzoeken de relatie tussen de slaap, de voeding, bepaalde levensmiddelen en het caloriegehalte van een maaltijd. Ook de wederzijdse relatie tussen slaapstoornissen en obesitas of overgewicht is nu op het terrein getoetst. Wat vertelt de wetenschap ons?

Gaan feestmaaltijden en nachtrust goed samen?

Het aantal calorieën van een maaltijd beïnvloedt de slaap, vooral omdat de lichaamstemperatuur erdoor stijgt. Dat is niet bepaald bevorderlijk voor het inslapen. Om goed in te slapen moet de lichaamstemperatuur met een halve graad naar beneden. Een studie heeft in dat verband drie types avondmaaltijden met telkens een verschillend calorieëngehalte onderzocht: een maaltijd van 1300 kcal, een van 3000 kcal of helemaal  geen avondeten (1). Na een rijkelijke maaltijd blijkt de lichaamstemperatuur ‘s nachts inderdaad hoger te zijn dan na een normale maaltijd of geen eten. Maar de verschillende types van maaltijd brachten in de studie geen verschil in slaapkwaliteit voort. Het gevolg: goede slapers hebben een voldoende robuust slaapschema; hun slaap zal niet verstoord worden door een te rijkelijke maaltijd. Maar bij de minder goede slapers zullen bestaande slaapstoornissen - gezien het effect van een rijkelijke maaltijd op de lichaamstemperatuur - door zo’n maaltijd nog vergroten.

Obesitas en slaap, wederzijdse relatie op het terrein getoetst

De INSV/MGEN-enquête die in het kader van de studie NutriNet Santé (2015) (2) gevoerd werd, bevestigt formeel wat wetenschappelijke studies al suggereerden: te weinig slapen bevordert gewichtstoename en bij bestaande slaapstoornissen is omgekeerd obesitas een versterkende factor.
De enquête stelt ook een lagere consumptie vast van plantaardige voedingsmiddelen (fruit en groenten) bij kleine slapers of mensen met een slechte slaapkwaliteit. Ze legt ook een verband vast tussen een lage visconsumptie en een kortere nachtrust.  Voeding en slaap hangen dus duidelijk samen. De onderzoekers vroegen zich af of de impact op de nachtrust niet te wijten is aan minder goede eetgewoonten in het algemeen. Een reeks studies bevestigt deze hypothese: er is een link tussen een grotere consumptie van vette en zoete producten en van alcohol en een kortere nachtrust. Een gevarieerde voeding is dan ook de sleutel tot een normale slaapduur (gemiddeld 8 uur voor een volwassene), zo luidt de conclusie van de grootschalige National Health and Nutrition Examination Survey (3)

Gepubliceerd door Hélène Joubert, journaliste scientifique op 06/01/2016 - 09h52

(1) Driver et al. Physiology and Behaviour, 1999; (2) www.etude-nutrinet-sante.fr; (3) Grandner MA et al. Appetite. 2013 May ;64:71-80; (4) Nedeltcheva AV et al. Ann Intern Med. 2010 Oct 5;153(7):435-41; (5) Afaghi et coll. Am J Clin Nut, 2007; (6) Yoneyama S et al.  PLoS One. 2014 Aug 15;9(8); (7) Lodato et coll. Nut Research, 2013; (8) Feige B et al.Alcohol Clin Exp Res. 2006 Sep;30(9):1527-37

Op basis van een interview met Eve Tiollier - PhD (doctor in de wetenschappen), voedingsdeskundige aan het Franse ‘Institut National du Sport, de l’Expertise et de la Performance’ (INSEP) (http://www.insep.fr/) - op het CONGRÈS DU SOMMEIL ®, georganiseerd door de ‘4Société Française de Recherche et Médecine du Sommeil’ en de ‘Société de Pneumologie de Langue Française’ (Groupe Sommeil) in samenwerking met de ‘Société Française des Techniciens du Sommeil’.

Resultaten van de studie ‘Institut national du sommeil et de la vigilance’ (INSV)/MGEN uitgevoerd in het kader van de studie NutriNet‐Santé (2015)

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Eindelijk goed slapen Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Velen onder ons klagen over tijdelijke of blijvende slaapstoornissen. Oorzaken: stress, zorgen of een ongezonde levensstijl, stuk voor stuk factoren die onze nachtrust kunnen verstoren en in mindere of meerdere mate problemen kunnen veroorzaken in on...

Glykemische index van voedingsmiddelen: waar is het goed voor? Geüpdatet op 22/06/2016 - 09h44

De index die aan suikers (koolhydraten) bevattende voedingsmiddelen wordt toegekend - de glykemische index , afgekort GI - is een goed bruikbaar en handig begrip voor wie wil afvallen, maar ook om het risico op overgewicht , obesitas en diabetes te v...

Meer artikels