Skiën : zorg eerst voor een goede conditie !

Geüpdatet door Isabelle Eustache, bewerkt door Danielle Pickman op 25/02/2014 - 11h06
-A +A

Een goede lichamelijke conditie is van essentieel belang om skiongevallen te voorkomen.

Enkele adviezen voor lichaamsoefeningen die passen bij uw levenswijze en enkele elementaire principes voor een goede leefhygiëne, en u bent klaar voor de wintersport.

PUB

Herneem genoeg lichaamsbeweging twee maanden voordat u op skivakantie vertrekt

Om een goede conditie te hebben als u in de bergen aankomt, zijn enkele lichamelijke activiteiten essentieel

Sommige oefeningen dienen om de dijspieren te versterken, andere oefeningen om de evenwichtszin te ontwikkelen en nog andere om het topografisch geheugen te doen werken. Fysieke activiteit verbetert de conditie en het reactievermogen van de spieren. Alleen de spieren kunnen de ligamenten beschermen. Knieverstuikingen maken ongeveer eenderde van de letsels bij alpineskiën uit, en in bijna de helft van de gevallen gaat het dan om gescheurde kruisbanden, een bijzonder ernstig letsel.

Spiertraining: de basisadviezen

1. Versterk uw spieren om uw lichaam voor te bereiden op de fysieke inspanning

  • Laat de auto staan en ga te voet
    1 uur wandelen per dag wordt stellig aanbevolen om de dijspieren te versterken.

  • Neem de trap in plaats van de lift
    Dat zijn goede oefeningen voor de dijspieren en ze verbeteren ook de lichaamsbeheersing.

  • Ga zwemmen
    Bij het zwemmen worden alle spieren van het lichaam (dijen, armen, rug) in beweging gebracht.
    Voor een goede skivoorbereidign wordt zelfs aanbevolen te zwemmen met zwemvliezen om de dijspieren te versterken.

  • Doe dagelijks turnoefeningen
    Die zijn uitstekend om de weerstand tegen vermoeidheid te verhogen.

  • Ga joggen
    Twee- tot driemaal per week 40 minuten lopen wordt aanbevolen niet alleen om de spieren te ontwikkelen, maar ook om de longcapaciteit te verbeteren.

2. Oefen uw waakzaamheid en uw geheugen

  • Fietsen is daarvoor ideaal
    Fietsen is goed voor alle beenspieren.
    En door de snelheid kunt u ook uw controle verbeteren, uw waakzaamheid verhogen en uw topografisch geheugen oefenen.

3. Ontwikkel uw evenwichtszin

  • Om de evenwichtszin te vrijwaren of te ontwikkelen:
    dansen, trampolinespringen en turnen zijn zeer efficiënt.

Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door Danielle Pickman le 25/02/2014 - 11h06 et mis à jour par Isabelle Eustache, bewerkt door Danielle Pickman le 25/02/2014 - 11h06

Persmededeling, Minister van Volksgezondheid, het Gezin en Gehandicapten, Ziekteverzekering, INPES, Médecins de montagne, 6 december 2002.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Joggen: twaalf tips voor beginners Geüpdatet op 14/04/2015 - 09h24

Ziehier de twaalf belangrijkste tips voor wie wil beginnen te joggen. Joggen is simpel, maar u moet wel enkele basisprincipes in acht nemen om een goede start te nemen en het ook vol te houden. Want alleen regelmatig lopen over een lange periode leve...

Sporten? Ja, maar. . . Geüpdatet op 23/10/2007 - 00h00

Ik leid een sedentair leven en heb zin om te bewegen! Maar als ik weer begin te sporten, welke voorzorgen moet ik dan nemen? Moet ik op voorhand een check-up laten doen en hoe kan ik mijn fysieke conditie evalueren?

Aquabike: veilig trainen! Gepubliceerd op 15/11/2016 - 16h19

Almaar meer zwembaden bieden sessies aquabike aan. In het water kunt u met deze sport intensief trainen en tegelijk het risico op letsels beperken.

Test uw fysieke conditie Geüpdatet op 07/09/2009 - 00h00

In een goede conditie verkeren, is geen kwestie van leeftijd, maar van onderhoud en oefening van de spieren en de lenigheid. Maar hoe zit het eigenlijk met u op dat gebied? Doe de test aan de hand van de volgende reeks oefeningen . U zult dankzij die...

Meer artikels