• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Skiën zonder risico's: zeven goede voornemens

Skiën zonder risico's: zeven goede voornemens

Elk jaar is er de klassieke massa-uittocht naar de wintersport. Hoewel het aantal skiverwondingen in zekere mate toeneemt, moet deze sport toch aangemoedigd worden omdat hij heilzaam is voor de gezondheid. Om ongevallen te vermijden of de ernst ervan te verminderen, is preventie geboden. Ziehier zeven basistips voor veilig skiën.

Bereid u fysiek voor ski

Vóór u gaat skiën, is het essentieel dat u zich fysiek voorbereidt, om de risico's te beheersen. Versterk uw beenspieren, versoepel uw gewrichten en verbeter uw evenwicht. Naast turnoefeningen zijn ook mountainbiken, joggen en cardiotraining uitstekende voorbereidingen voor de wintersport. Begin ermee ongeveer één maand voor het vertrek.

Laat uw skibindingen afstellen door een professional

Elk jaar zijn duizenden skiërs het slachtoffer van de ernstigste vorm van knieverzwikking: een gescheurde voorste kruisband. Bij alpineski is meer dan één op de twee knieverzwikkingen rechtstreeks het gevolg van een slecht afgestelde skibinding. Vandaag zijn niet eens 10 % van alle bindingen juist afgesteld. Laat ze in elk seizoen regelen door een professional die de Franse AFNOR-norm hanteert. Die norm houdt rekening met het geslacht, het gewicht en de lengte van de schoenzool.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 23/12/2011
Origineel artikel geschreven door op 08/02/2005

Bronnen: Persbericht van het "Institut national français de prévention et d'éducation pour la santé" (INPES, Frans Nationaal Instituut voor Gezondheidspreventie en -voorlichting), "Lutter efficacement contre les accidents de ski". Un dispositif d'information pour l'hiver" ("Skiongevallen doeltreffend bestrijden. Aanbevelingen voor de winter'), 10 december 2004.

Vindt u het artikel interessant?