Siësta verlengt leven

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 13/04/2015 - 11h21
-A +A

Uit een studie blijkt nog maar eens welke gunstige invloed een middagdutje op onze gezondheid heeft. Wie een siësta houdt, beschermt het hart en de bloedvaten, en loopt 37% minder kans op dodelijke hart- en vaataandoeningen! Zulke overtuigende cijfers zouden er ons toe moeten aanzetten om onze tijdsbesteding en onze manier van leven anders te organiseren.

PUB

Siësta en onze manier van leven

Onze moderne manier van leven is nefast voor onze gezondheid. Onze eetgewoonten en ons zittende leven leiden tot obesitas, terwijl onze drang om alsmaar productiever te zijn stress en isolement creëert. Deze twee factoren bevorderen de ontwikkeling van tal van pathologieën, gaande van depressie tot hart- en vaataandoeningen. Er bestaat een groot aanbod aan remedies voor wie er iets aan wil doen: biologische voeding, relaxatie... en waarom niet de siësta opnieuw invoeren in ons leven?

 

Het risico op hart- en vaataandoeningen beduidend lager bij siësta-aanhangers

Uit een nieuw onderzoek blijkt welk enorm effect deze korte dagelijkse pauze heeft op het aantal sterfgevallen door hart- en vaataandoeningen. Het onderzoek werd uitgevoerd in Griekenland bij meer dan 24.000 personen die dagelijks een siëstahielden. Ze werden zes jaar lang gevolgd. Aan het begin van het onderzoek had niemand van de deelnemers een hart- of vaataandoening, kanker of een andere pathologie. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die elke dag een siësta van 30 minuten houden in verhouding tot mensen die nooit een middagdutje doen, 37% minder risico lopen op een dodelijke hart- of vaataandoening. Ook wie af en toe een siësta houdt haalt er voordeel uit, zij het iets minder dan de verstokte aanhanger. Deze groep loopt nog altijd 12% minder risico op sterfte. De gunstige effecten van de siësta zijn wel sterker voelbaar bij mannen. Dat ligt volgens de auteurs niet zozeer aan het slaapje zelf, dan wel aan het feit dat men minder lang aan het werk is. Dat de zuiderse landen het laagste aantal sterfgevallen hebben door hart- en vaataandoeningen zou dus niet alleen toe te schrijven zijn aan de eetgewoonten in die landen - de bekende mediterrane keuken - maar zeker ook aan de manier van leven: mensen nemen er tijd om hun dagelijkse bezigheden even te onderbreken voor een middagdutje... Het is dus geen slecht idee om even stil te staan en te bekijken hoe we ons leven zo kunnen organiseren dat we een siësta kunnen inlassen. Een halfuurtje siësta voor een langer leven, het klinkt alvast aantrekkelijk.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 20/03/2007 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 13/04/2015 - 11h21

Naska A. et coll., Arch. Intern. Med, 167 (3) : 296-301, 2007.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vijf goede redenen om een middagdutje te doen Gepubliceerd op 27/07/2016 - 17h16

Een siësta is geen verloren tijd . Een middagdutje geeft u niet alleen de mogelijkheid om te herstellen of om te herbronnen, maar biedt u tevens nog heel wat andere voordelen. Wat zijn de echte weldaden van een middagdutje?

Is een middagdutje gezond? Gepubliceerd op 28/07/2014 - 12h15

De opvatting dat een middagdutje af te raden is als we 's nachts goed willen slapen, lijkt wetenschappelijk niet te kloppen. Integendeel: een uiltje vangen, verhoogt onze dagelijkse slaapduur en verbetert bovendien de intellectuele prestaties…

Slaaptekort: tips om beter te slapen Gepubliceerd op 21/04/2015 - 12h45

Het is slecht gesteld met onze slaap . Een op de drie mensen verklaart last te hebben van slaapstoornissen en dat minstens drie keer per week. Dat is een alarmerende vaststelling, want slaaptekort heeft een directe impact op onze gezondheid (moeheid,...

Een ode aan het transpireren Geüpdatet op 23/09/2003 - 00h00

Veel mensen denken dat veel zweten bij inspanning op een gebrek aan fysieke conditie wijst. Welnu, ze slaan de plank volledig mis! Tekst en uitleg.

Meer artikels