Seksleven: als geneesmiddelen er zich in gaan mengen

Gepubliceerd door Hélène Joubert, gezondheidsjournaliste op 30/07/2015 - 13h45
-A +A

Het komt wel vaker voor dat mensen die een nieuw geneesmiddel voorgeschreven krijgen plots seksuele problemen krijgen. Antidepressiva en bepaalde bloeddrukverlagende middelen behoren tot de courante geneesmiddelen die het seksleven kunnen ontregelen. Maar er is geen reden tot ongerustheid. De problemen komen niet systematisch voor en ze zijn omkeerbaar! Praat er gewoon over met uw huisarts.

PUB

Ontregeld seksleven: ligt het aan mijn medicatie?

 

Verminderde libido, de erectie en zaadlozing die niet zijn zoals het hoort, de vagina die niet vochtig genoeg wordt … Bij mannen zowel als bij vrouwen hebben bepaalde geneesmiddelen bijwerkingen die hun seksleven verstoren. Het fenomeen staat bekend als iatrogenie door medicatie - hier in het seksleven - en is helemaal geen randverschijnsel. De bewuste medicijnen, waaronder dus antidepressiva en bepaalde bloeddrukverlagende middelen, worden massaal voorgeschreven en dat verklaart waarom het probleem al bij al vaak voorkomt. Maar dat betekent niet dat mensen hun behandeling zomaar mogen stopzetten. Nochtans gebeurt dat vaak, vooral met bloeddrukverlagende middelen. Sommige mensen kiezen namelijk voor hun seksleven en laten hun - noodzakelijke - medicatie voor wat ze is. Ze negeren daarmee wel het advies van hun arts. Voor mensen die antidepressiva nemen, kan dat zware psychische gevolgen hebben. Bij hogebloeddruklijders stijgt dan weer het risico op hart- en vaataandoeningen aanzienlijk. Alleen een arts kan uitmaken of eventuele seksuele stoornissen te wijten zijn aan de ziekte zelf of aan het voorgeschreven medicament. In het laatste geval kan het geneesmiddel meestal vervangen worden door een ander dat net zo doeltreffend is en dat geen invloed heeft op de seksuele functies. 

Seksuele stoornissen: de top vijf van betrokken geneesmiddelen

  • Antidepressiva zijn de eerste oorzaak van seksuele problemen. De zogenaamde selectieve serotonineheropnameremmers (citalopram, fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine, sertraline, enz.) en de serotonine- en noradrenalineheropnameremmers (venlafaxine, enz.) kunnen erectiestoornissen veroorzaken (volgens sommige studies tot 25% van de mannen), ejaculatiestoornissen en, bij mannen én vrouwen, problemen met het orgasme en de libido.
  • Ook bloeddrukverlagende middelen lokken erectiestoornissen uit, maar niet allemaal. Alleen de thiazide diuretica (dihydrochlorothiazide, bendroflumethiazide, hydroflumethiazide en indapamide) verdubbelen het risico op erectiestoornissen (17% tegenover 8% bij de placebogroep). Arteriële hypertensie (AHT) is een risicofactor op zich voor erectiestoornissen. Bij iemand met AHT die medicatie voorgeschreven krijgt met deze bijwerking zal het seksuele probleem vaak nog versterken.   
  • Neuroleptici, een type geneesmiddelen dat wordt gebruikt in de psychiatrie (schizofrenie, bipolaire stoornissen, slapeloosheid, angststoornissen, enz.), zijn al niet veel beter: bij mannen zijn erectiestoornissen, bij vrouwen vaginale droogte, en bij beide groepen ook verminderde libido gesignaleerd. 
  • Ook analgetica van niveau 3 - opiumhoudende pijnstillers of opioïden, zoals morfine - kunnen in verschillende graden van ernst schade berokken aan de seksuele functies. Vooral een vermindering van de libido is bij beide seksen vastgesteld.
  • Ook de medicatie voor goedaardige prostaathypertrofie verstoort het seksleven aanzienlijk. Bij de alfablokkers kunnen tamsulosine en silodosine de zaadlozing doen uitblijven (28 % voor silodosine) en de kwaliteit van het seksleven zwaar verstoren. De 5alfa-reductace-inhabilitoren (finasteride, dutasteride) kunnen dan weer erectiestoornissen, ejaculatieproblemen en een verminderde libido veroorzaken.

Gepubliceerd door Hélène Joubert, gezondheidsjournaliste op 30/07/2015 - 13h45

Prof. François Giuliano, uroloog in het ‘Département de Médecine Physique et de Réadaptation’ in het hôpital Raymond Poincaré (Garches) (1) F. Giuliano, S. Droupy. La iatrogénie médicamenteuse en médecine sexuelle. Prog Urol, 2013, 23, 9, 804-810 ; (2) J Clin Psychiatry 2001;62(Suppl 3):10-21.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Diabetes: wat zijn de gevolgen voor het seksleven? Gepubliceerd op 21/12/2012 - 12h22

Diabetes is een ziekte die een serieuze impact kan hebben op de gezondheid, op heel veel vlakken. Het seksleven is nog vaak een onderwerp waar niet over gesproken wordt . Nochtans is ook de seksuele gezondheid een deel van de algemene gezondheid . Bi...

Meer artikels