Sauna: mythe en werkelijkheid

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/12/2014 - 17h07
-A +A

Sporters zijn meestal saunafanaten.

We willen de voordelen van sauna niet ontkennen, maar toch even enkele misverstanden uit de wereld helpen, want vaak wordt de sauna gebruikt om de verkeerde redenen.

PUB

Van de sauna vermager je niet

Dankzij de deelneming van de Scandinavische atleten aan de Olympische Spelen van Los Angeles in 1932 en die van Berlijn in 1936 raakte de sauna stilaan bekend in West-Europa en de Verenigde Staten. Toch raakte deze gewoonte pas in de jaren 60 volop ingeburgerd.

Het vrij simplistische marketingargument luidde in die tijd dat je van de sauna vermagerde. Dat klopt niet: het enige wat de sauna doet, is het algemene metabolisme stimuleren, waardoor je niet meteen mirakels hoeft te verwachten.
Zo heeft men berekend dat, op basis van dit principe, er een sessie van ongeveer… 36 uur nodig zou zijn om 500 gram vet te verliezen (4.500 calorieën). Niet meteen een bemoedigend vooruitzicht! En toch doet de hitte ons gewicht verliezen; iedereen kan dat "aan den lijve" ondervinden door zich vóór en na de sessie te wegen. Het verschil kan zelfs verschillende kilo's bedragen.

Het gaat hier echter alleen om waterverlies dat tijdens de eerste uren na de sauna volledig gecompenseerd wordt, zelfs als je op het idiote idee zou komen om niets te drinken. Bij uitdroging doet ons lichaam er immers alles aan om zijn watervoorraad te herstellen. Bij de volgende maaltijd wordt het vocht dat we innemen, niet uitgescheiden door de nieren, maar opgeslagen, om het zweetverlies te compenseren. Al bij al is ons gewicht na de maaltijd nagenoeg hetzelfde als vóór de sauna. Conclusie: de sauna heeft géén afslankende werking.

En nu we toch mythes aan het ontmaskeren zijn: tijdens een saunabeurt elimineren we evenmin "toxines", zoals sommige sporters beweren. Ons zweet bevat weliswaar een beetje melkzuur, maar dat is rechtstreeks afkomstig uit de zweetklieren en heeft dus niets te maken met de metabolische afvalstoffen die we produceren bij inspanningen. Vermageren en afvalstoffen elimineren, zijn dus de twee meest verspreide drogredenen om de weldaden van de sauna aan te prijzen.

Toch warm aanbevolen

Toch heeft de sauna ook heilzame effecten.

  • Hij is namelijk een prima vorm van vaatgymnastiek, door de afwisselende werking van de hete sauna (vasodilatatie) en de koude douche (vasoconstrictie).

  • Bovendien is het een doeltreffende methode om onze huid te reinigen, doordat het vocht in ons lichaam wordt afgevoerd tijdens het transpireren. De sauna kan ook de afweer van onze luchtwegen verhogen.

Maar er zijn wel enkele formele tegenindicaties. Zo is sauna uit den boze voor hartpatiënten en mensen met een hoge bloeddruk, nierinsufficiëntie en infecties zoals griep. Uiteraard is ook koorts een contra-indicatie.

Initialement publié par Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist le 30/11/2004 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 08/12/2014 - 17h07
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Sauna: wat zijn echt de heilzame effecten? Geüpdatet op 29/11/2013 - 11h23

Bent u een warmtefreak en houdt u van af en toe een uurtje ontspanning? Dan zal u een bezoek aan de sauna wel weten te waarderen. Maar heeft dit warmtebad ook echte voordelen voor onze gezondheid? En zijn er contra-indicaties?

Is de sauna goed voor de gezondheid? Gepubliceerd op 08/11/2016 - 14h03

Sauna , een bad met droge stoom, is afkomstig van een duizendjarige Finse traditie, waarvan het succes ook de industrielanden heeft bereikt. Wat zijn eigenlijk de heilzame effecten, maar ook de risico's van sauna voor de gezondheid? Sauna bezoeken zi...

Meer artikels