• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (404)
  • Commentaren (0)

Rokers: fruit en groenten beschermen u

Rokers: fruit en groenten beschermen u
Fruit en groenten zouden rokers beschermen tegen chronische bronchitis.

Volgens de WGO neemt chronische bronchitis nog steeds toe. Tegen het jaar 2020 zou chronische bronchitis de derde belangrijkste doodsoorzaak ter wereld zijn. Chronische bronchitis of chronisch obstructief longlijden (COPD) wordt gekenmerkt door een verhoogde secretie door de bronchi met hoesten en mogelijke evolutie naar emfyseem (uitzetting en vernietiging van de longblaasjes [of longalveolen]). Emfyseem veroorzaakt een ernstige ademhalingsinsufficiëntie en verhoogt de kans op cardiale stoornissen.In 95% van de gevallen betreft het rokers of ex-rokers. Nochtans zal slechts één op vijf rokers COPD of emfyseem ontwikkelen.

Antioxiderende effecten van fruit

Deze studie werd uitgevoerd bij 266 rokers ouder dan 45 jaar. Ze werden ondervraagt over hun eetgewoonten. Daarbij is gebleken dat fruit en groenten bescherming bieden tegen chronische bronchitis in vergelijking met andere voedingsmiddelen (vlees, vis, zuivelproducten, vetten, suikers).Vijf stukken fruit en groenten per dag eten beschermt niet alleen tegen hart- en vaatziekten, maar ook tegen COPD. Het verschil is reeds duidelijk vanaf een consumptie van slechts 120 g fruit. Drie appelen per week zou volstaan!Hoewel talrijke studies laten uitschijnen dat antioxidantia de toxische stoffen in sigaretrook kunnen neutraliseren, geven de auteurs geen verklaring voor hun bevindingen.Maar de beste bescherming tegen COPD en talrijke andere zeer ernstige aandoeningen, blijft stoppen met roken!

Artikel gepubliceerd door op 24/09/2002

Bronnen: European Respiratory Journal, 20 (2), on line 1 augustus 2002, www.ersnet.org

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook