• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Roken en gewichtstoename: de oplossing zit in u!

Roken en gewichtstoename: de oplossing zit in u!

U wilt stoppen met roken, maar bent bang voor uw lijn? U hebt gelijk: vaak komen de kilo's er makkelijk bij als u uw laatste sigaret hebt gedoofd. Toch is het vandaag perfect mogelijk om te stoppen zonder ook maar één gram bij te komen. Tekst en uitleg.

Stoppen met roken zonder gewichtstoename

U neemt zich voor om te stoppen met roken. U bent echter voor twee dingen bang: om prikkelbaar te worden, maar vooral om bij te komen. Dat geldt vooral voor vrouwen, want sommigen roken juist om hun gewicht onder controle te houden! "Ofwel rook ik, ofwel eet ik": het is een veelgehoord én slecht excuus.

Want slechts twee op de drie rokers verdikt als hij stopt, en de gewichtstoename bedraagt gemiddeld 2,8 kg bij mannen en 3,8 kg bij vrouwen. Slechts 10 % van de rokers en 14 % van de rooksters krijgt te maken met een zeer sterke gewichtstoename (meer dan 13 kg); het gaat dan vooral om 50-plussers*. En hoe meer iemand rookt, hoe meer hij bijkomt. Ex-rokers vallen terug op het normale gewicht van niet-rokers van hun leeftijd. Dat is helemaal geen ramp, zeker niet als u een goed ontwenningsprogramma opstelt.

Kilo's die in rook opgaan

De effecten van nicotine op het gewicht zijn onmiskenbaar: nicotine remt de eetlust, bevordert de lipolyse (de afbraak van vetten), vermindert de lipogenese (stofwisselingsproces waarbij er in de vetcellen vet geproduceerd en opgeslagen wordt in de vorm van triglyceriden) en verhoogt het totale calorieverbruik. Wie 30 sigaretten per dag rookt, verbruikt gemiddeld 300 calorieën. Samengevat: het lichaam van de roker verbrandt meer calorieën voor eenzelfde activiteit. Nicotine vermindert ook het hongergevoel, doordat de maag minder vaak samentrekt en doordat de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Het insulinegehalte (insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat de voedingsstoffen in de cellen terechtkomen en er opgeslagen worden) daalt en de eetlust neemt af.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/10/2015
Origineel artikel geschreven door op 27/04/2004

Bronnen: *Interviews: Bichat 2000.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Stoppen met roken: eerst analyseren en motiveren, dan pas de stap zetten!

Vindt u het artikel interessant?