Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige

Rode tomaat en lycopeen...

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige op 10/04/2007 - 00h00
-A +A

Lycopeen is het belangrijkste pigment in de tomaat. Het is een krachtig antioxidant dat bescherming biedt tegen kanker, hartinfarct of cataract. Het is ook een van de pijlers van de nutricosmetica.

Anders dan andere carotenoïden zit lycopeen slechts in een klein aantal plantaardige producten, vooral in rood fruit en in rode groenten. Tomaten en afgeleide producten (sap, ketchup, tomatensaus, soep) zijn de belangrijkste bronnen van lycopeen. Hier in België wordt lycopeen vooral opgenomen door het eten van rauwe tomaten. Op de tweede plaats komen tomaten in conserven, sauzen en pizza's.

Gekookte tomaten veel gezonder

Chemisch gezien komt lycopeen voor in 2 vormen, de zogeheten cis- en trans-vorm. Als we tomaten eten, krijgen we trans-lycopeen binnen, in plantaardige producten de meest voorkomende van de twee vormen. Maar deze trans-vorm wordt door het lichaam minder goed opgenomen dan de cis-vorm. Het koken van tomaten zou de transformatie van de trans- naar de cisvorm nu net bevorderen.

Ook producten afgeleid van tomaat (saus en puree) leveren ons lichaam meer lycopeen dan rauwe tomaten. De aanwezigheid van vetten (typisch bij pizza's en tomatensaus met kaas en bakolie), de genuttigde dosis en de aanwezigheid van andere carotenoïden zoals bètacaroteen (aanwezig in tomaten en in wortelen -deze laatste worden vaak gebruikt bij de bereiding van tomatensaus of tomatensoep) zorgen voor een nog betere opname van lycopeen in de darmen.

In de praktijk zou dagelijks één portie van een product op basis van tomaten genoeg zijn om te kunnen profiteren van het beschermende effect van lycopeen.

Voedingsbronnen van lycopeen

  • 25 gram tomatenpuree: 7 mg
  • 15 gram concentraat, 100 gram rauwe tomaat, 60 gram saus: 7 mg
  • 250 ml tomatensap: 8 mg


Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige op 10/04/2007 - 00h00 Porrini M en al, American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 135:2042S-2045S, 2005 Canene-Adams K en al, J. Nutr., 135 : 1226-1230., 2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Zin en onzin van lycopeensupplementen Geüpdatet op 25/11/2003 - 00h00

Mannen die van gerechten houden met tomaten lopen minder risico op prostaatkanker. Lange tijd werd gedacht dat lycopeen de belangrijkste beschermingsfactor was. Nu blijkt echter dat lycopeen niet 'alléén handelt'...

Tomaat beschermt mogelijk tegen kanker en hartinfarct Geüpdatet op 11/07/2006 - 00h00

De tomaat is een van de lievelingsgroenten van de Belg. Die populariteit is te verklaren door de smaak en de vele variëteiten en manieren van bereiding die er zijn. Maar de groente heeft ook een gunstige invloed op de gezondheid.

Astma: tomaten kunnen helpen Geüpdatet op 22/04/2008 - 00h00

Een voeding die rijk is aan anti-oxidanten heeft een positief effect op de frequentie van astma, dat werd al aangetoond. Maar tot op vandaag was er nog geen direct bewijs voor de stelling dat een verandering in de toevoer van anti-oxidantia de ernst...

Gooi met tomaten! Geüpdatet op 22/04/2003 - 00h00

Wist u dat de tomaat een vrucht is? Ze levert weinig energie, maar haar voedingswaarde stijgt als ze gekookt wordt. Tomatensaus: het geheim van de gezondheid van zuiderlingen?

Meer artikels