• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (432)
  • Commentaren (0)

Reuma: mik op vitamine C

Reuma: mik op vitamine C
Wie weinig groenten en fruit eet, zou meer risico lopen op reumatoïde polyartritis. Dit verband is nog sterker voor vitamine C: hier verdrievoudigt het risico zelfs! Een interessant inzicht voor primaire preventie…

De analyse had betrekking op de deelnemers aan de grote Europese studie "Epic" (European Prospective Investigation of Cancer). Alle vrijwilligers vulden gedurende meer dan een week een voedingsdagboek in. Dat leverde een nauwkeurig beeld op van ieders eetgewoonten. Tijdens de studie (meer bepaald tussen 1994 en 2001) deden zich 73 gevallen voor van reumatoïde polyartritis (RP), waarbij minstens twee gewrichten gedurende minimum één maand ontstoken waren.

De auteurs stellen inzake groenteconsumptie en het risico op RP geen significant verschil vast tussen RP-patiënten en niet-RP-patiënten. Wel bestaat er een positieve correlatie tussen weinig fruit eten en het risico om RP te ontwikkelen. Die correlatie is nog sterker als het om de inname van antioxidanten en meer bepaald van vitamine C gaat. Zo lopen de kleinste vitamine C-verbruikers (minder dan 56 mg/dag) 3,3 keer meer risico op RP. Het precieze werkingsmechanisme is nog niet ontrafeld, maar dat vitamine C een antioxiderende werking heeft, staat vast. We preciseren hierbij dat de studie geen rekening hield met twee andere momenteel bekende risicofactoren voor PR: roken en zwaarlijvigheid.

Artikel gepubliceerd door op 24/08/2004

Bronnen: Annals of Rheumatologic Diseases, 63 : 843-847, 2004.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies