Reisziekte: hoe te voorkomen?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 15/06/2017 - 15h58
-A +A

PUB

De cognitieve gedragstherapieën

Met de cognitieve gedragstherapieën worden de beste resultaten bereikt. Ze hebben het voordeel dat ze de patiënt van zijn ziekte kunnen afhelpen, hem dus in zekere zin 'genezen'. Via een leerproces wordt deze bijgebracht hoe hij de ongemakken kan voorkomen. Deze therapieën helpen afwijkend gedrag te vervangen door ander, meer aangepast gedrag.
Cognitieve gedragstherapieën zijn trouwens ook heel efficiënt voor de behandeling van allerlei fobieën: sociale fobie, claustrofobie, angst voor spinnen enz...
 

Enkele tips

  • U kunt reisziekte soms ook voorkomen door enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen.
  • Reisziekte treedt vaker 's ochtends op dan 's middags. Reis dus zoveel mogelijk in de tweede helft van de dag.
  • Kijk in de auto of in de trein altijd door het raam. Probeer niet te lezen, fixeer uw ogen ook niet op één bepaald punt in het interieur of op de computer (videospelletjes). Zet de kinderen wat hoger zodat ze het landschap kunnen zien.
  • Mijd de hitte: zorg voor verluchting of reis later op de dag.
  • Vertrek niet met een te volle, maar ook niet met een te lege maag.
  • Als u met het vliegtuig of de boot reist, kies dan een plaats in het midden. Daar zijn de bewegingen of de deiningen het kleinst.
  • Vermijd abrupte veranderingen van snelheid als u met de auto reist.
  • Stop regelmatig om even een luchtje te happen.
  • Vermijd deodorant en andere geurstoffen.
  • Drink geen alcohol.
  • Probeer regelmatig te ademen.
  • Luister naar muziek.
Initialement publié par Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 04/07/2006 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 15/06/2017 - 15h58

Panorama du médecin, 5 juni 2006.

Bekijk dit artikel
PUB