Recuperatievoeding

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 29/11/2005 - 00h00
-A +A

Na een zware inspanning ligt ons organisme compleet overhoop. Deze uitputtingstoestand is vergelijkbaar met de revalidatieperiode na ziekte of een operatie en vereist een aangepaste voeding om sneller te recupereren.

PUB

In de eerste plaats rehydrateren

Na een inspanning zijn uitgeputte sporters altijd in mindere of meerdere mate uitgedroogd. Water drinken, is dan een absolute prioriteit. Rehydratatie heeft ook als doel het door de spieren geproduceerde zuurafval te elimineren. Hoe zwaarder en korter de inspanning, hoe meer zuren er vrijkomen. Om die verzuring te bestrijden, wordt aangeraden om gashoudend water te drinken dat rijk is aan bicarbonaten en lichtjes gezouten is.

De smaak van suiker

Recuperatievoeding heeft niet alleen als doel onze "tank" te vullen met water en onze afvalstoffen te elimineren. Na de inspanning is onze glycogeenvoorraad nagenoeg uitgeput. Om die aan te vullen, volstaat één enkele - zelfs overvloedige - maaltijd niet. Vandaar dat we aan de dranken die we na de inspanning nuttigen, suikers moeten toevoegen. Bij voorkeur een mengsel van glucose, die het glycogeengehalte in de spieren herstelt, en fructose, om specifiek de leverreserves aan te vullen. Na het avondmaal mogen we die energiekuur laten vallen en overschakelen op water zonder supplementen om onze hardnekkige dorst te lessen.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 29/11/2005 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Sauna: mythe en werkelijkheid Gepubliceerd op 08/12/2014 - 17h07

Sporters zijn meestal saunafanaten. We willen de voordelen van sauna niet ontkennen, maar toch even enkele misverstanden uit de wereld helpen, want vaak wordt de sauna gebruikt om de verkeerde redenen.

Meer artikels