• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Recuperatie na de inspanning: een verhaal over vensters

Recuperatie na de inspanning: een verhaal over vensters In alle theorieën over recuperatie wordt aanbevolen het verlies aan water, verbrandingsstoffen en mineralen als gevolg van de inspanning aan te zuiveren. En dan nog op het juiste moment!

Na een overwinning beslissen de atleet of de spelers van het winnende team niet zelden om hun uitingen van vreugde uit te stellen en eerst te recupereren met een maaltijd na de wedstrijd. Dit gebruik kan vreemd lijken, maar vanuit het oogpunt van het voedingsproces is het heel logisch. Het is belangrijk de juiste momenten niet te missen! Op de inspanning volgen namelijk enkele korte perioden waarin het organisme gunstig ingesteld om de batterijen weer op te laden. Voedingsdeskundigen hebben het over "metabole vensters", naar analogie van de vensters van een huis die men opent om licht en frisse lucht binnen te laten. Hier zijn het onze spiercellen die open gaan staan om hun batterijen op te laden.

Het geheim van de Kenianen

Vroeger dacht men dat rust nodig was voor de recuperatie. Men raadde atleten aan een lichte maaltijd te gebruiken op de avond van een wedstrijd en zo vroeg mogelijk te gaan slapen. Vandaag zien we dat wie met een lege maag gaat slapen een unieke gelegenheid mist om reserves aan te leggen. Het is niet de bedoeling een schranspartij te houden, maar zo snel mogelijk de behoeften van het organisme aan te vullen. In de eerste plaats dient men de verloren liters water op te drinken. Vervolgens moet men er aan denken de energievoorraad aan te vullen door de inname van koolhydraatrijke voeding: pasta, brood, fruit, rijst, enz. Geen tijd te verliezen. Een snelle reactie is volgens sommige specialisten zelfs een van de mogelijke oorzaken van de overheersing van de Afrikaanse atleten in langeafstandslopen. Kenianen hebben bijvoorbeeld de gewoonte net na de training erg koolhydraatrijke maaltijden te eten.

De ideale maaltijd

Het begrip 'metabool venster' wordt ook gebruikt voor de proteïnen. Onderzoekers hebben aangetoond dat de opname van aminozuren het hoogst is vier uur na een trainingssessie. Na dit 'venster' dat ongeveer twee uren duurt, is de situatie niet langer gunstig. In de volksmond zegt men dan dat het moeilijker wordt de 'spieren op te laden'. De ideale maaltijd na een inspanning bestaat dus uit een mengeling van koolhydraten en proteïnen samengesteld uit granen, eieren, fruit en melkproducten en niet te vergeten een zoet dessert om gemakkelijk te kunnen inslapen. Erg vette voedingsstoffen die de vertering vertragen en vleesschotels, die rijk zijn aan tyrosine (precursor van adrenaline) en aan zwavelhoudende afgeleiden die het organisme doen verzuren, moeten daarentegen worden vermeden.

Artikel gepubliceerd door op 29/04/2003

Bronnen: RICHE D. (1998): Guide nutritionnel des sports d'endurance, Vigot Ed.

Vindt u het artikel interessant?