• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Reclame: te veel suikers en vetten

Reclame: te veel suikers en vettenVolgens een Britse studie biedt de reclame in de tijdschriften voor het grote publiek een getrouwe weergave van het lezerspubliek. Zo zou het type en de voedingsinhoud van de levensmiddelen aangepast zijn aan het profiel van de lezers.

Reclame bepaalt onze cultuur


De reclame in de tijdschriften beïnvloedt de kennis over voeding en de sociale normen en zou op die manier een rol kunnen spelen in het maken van voedingskeuzes en het beheer van het lichaamsgewicht. Anders dan de reclame op televisie is de reclame in tijdschriften nog maar weinig onderzocht. Een groep Britse wetenschappers heeft nu het type en de voedingsinhoud van levensmiddelen die voorkomen in de reclame in weekbladen voor het grote publiek onderzocht en die vergeleken met het profiel van de lezers (sociaaleconomische status en geslacht).

Zeg me wat je leest en ik zeg je wat je eet ...


Voor het onderzoek zijn vier opeenvolgende nummers van dertig Britse vulgariserende weekbladen gebruikt. De reclame voor levensmiddelen werd in acht groepen onderverdeeld. Voor het bepalen van de voedingsinhoud van het product werden de van de fabrikant afkomstige gegevens over de voedingsinhoud van het product gebruikt. De gegevens over het profiel van de lezers van de tijdschriften (sociaaleconomische status en geslacht) werden uit nationale statistieken over leespubliek.

Artikel gepubliceerd door op 09/02/2009

Bronnen: Adams J, White M. European Journal of Public Health, januari 2009

Vindt u het artikel interessant?