Rauwkost: voordelen en gevaren

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 10/08/2015 - 17h06
-A +A

Rauwkost is gezond, luidt het. Het is goed voor de lijn en voor de gezondheid. Dat klopt, maar niet altijd! In deze hete, zomerse periode eten we het liefst van allemaal slaatjes van rauwkost. Als u er goed mee omgaat, kunt u er maximaal voordeel en plezier uit halen en vermijdt u de potentiële gevaren.

PUB

Rauwkost: meer vitamines

Rauwe groenten en fruit bevatten meer vitamines dan gestoofde, vooral dan vitamine C. Bij het  koken of stoven wordt namelijk een klein gedeelte van de vitamines vernietigd. Andere voedingsstoffen zoals minerale zouten, vezels, antioxidanten (carotenen, polyfenolen, enz.) en koolhydraten veranderen niet echt door het kookproces.  

Het is anders gezegd heel belangrijk om elke dag rauw fruit te eten als u uw quotum aan vitamine C wilt halen. ’s Winters zijn dat citrusvruchten en ’s zomers rood fruit, want dat bevat het meeste vitamine C.

Maar u kunt ook uw salades kruiden met peper: 100 g peper bevat 162 mg vitamine C; dat is al het dubbel van uw dagelijkse quotum. Peper bevordert bovendien de spijsvertering. 

Rauwkost: een ideaal tussendoortje

Rauwkost  is een uitstekende hongerstiller, omdat we goed moeten kauwen om het te kunnen doorslikken en we zo het verzadigingsproces op gang brengen. Maar ook omdat rauwkost veel vezels en water bevat en zo het voedselvolume in de maag vergroot.

Als u het (on)geluk hebt van een onverzadigbare eetlust te hebben, begint u uw maaltijd best met een schoteltje rauwkost - van groenten of fruit  - of kunt u er wat knabbelen bij wijze van aperitiefje. U zult daarna minder eten en daarmee dus een goede zaak doen voor uw lijn. 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 10/08/2015 - 17h06

http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0l.htm
Attribution of Foodborne Illnesses, Hospitalizations, and Deaths to Food Commodities by using Outbreak Data, United States, 1998–2008”, 2013.
http://rue89.nouvelobs.com/2011/05/29/pourquoi-et-comment-un-concombre-peut-tuer-206514

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Wat doen tegen een moeilijke spijsvertering? Gepubliceerd op 12/02/2013 - 11h46

Luie darmen, constipatie, winderigheid, een opgeblazen gevoel, buikkrampen... Deze ongemakken komen heel veel voor en kunnen de kwaliteit van ons leven danig verslechteren. Met enkele eenvoudige aanpassingen in uw voeding kunt u dat zware gevoel in u...

Vezels, een goede hulp om te vermageren? Gepubliceerd op 06/01/2016 - 10h00

Vezels zie je niet zitten in het eten, maar ze nemen wel een cruciale plaats in een evenwichtige voeding in zonder ook maar één calorie aan te voeren. Het is een van de redenen waarom deze onmisbare vezels een goede hulp zijn voor wie wil vermageren...

Astma: eet meer fruit en groenten! Geüpdatet op 20/06/2006 - 00h00

Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma .

Meer artikels