• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Getuigenissen (0)

Qi gong: op een rustige manier weer energie vinden

Qi gong: op een rustige manier weer energie vinden

Qi gong bestaat uit rustige, sierlijk in elkaar vloeiende bewegingen die de stroming van energie in het lichaam verbeteren.

De techniek creëert een fysiek en mentaal welbevinden.

Wat is Qi gong?

In de traditionele Chinese geneeskunde is Qi de levensenergie die overal in de kosmos aanwezig is en door elk levend wezen stroomt. 
Qong betekent “werk” of­ “profijt uit het werk, verkregen door volharding en oefening".

Als de Qi in ons lichaam vloeiend en harmonieus stroomt, zijn we fysiek en mentaal gezond. Als de energiestroom vertraagt of tot stilstand komt, ontstaat er stress, vermoeidheid, krijgen we lichamelijke problemen, enz.

Qi gong (uitspraak: tsjie ghong) is een discipline die de stroom van de levensenergie weer in evenwicht probeert te krijgen.

Dat gebeurt via trage, in elkaar overgaande circulaire bewegingen, maar ook met ademhalings- en concentratieoefeningen.

Een sessie Qi gong in de praktijk

Eén les Qi gong duurt gemiddeld 45 minuten tot anderhalf uur. De sessie begint met meditatieve relaxatie die innerlijke rust teweegbrengt.

Na een paar opwarmingsoefeningen voeren de deelnemers een reeks trage bewegingen en houdingen uit die de stroom van Qi in hun lichaam op gang brengen. Bij elke oefening wordt ook op de ademhaling gelet.

De bewegingen worden uitgevoerd met zachte muziek op de achtergrond.

Qi gong leunt dicht aan bij tai chi, maar de doelstellingen zijn anders. Tai chi is een gevechtskunst waarbij verdediging centraal staat, qi gong wil de gezondheid en het evenwicht in stand houden door de ademhaling en de energie te regelen.

 

Artikel gepubliceerd door op 26/05/2014

Bronnen: Met dank aan Dominique Jacquemay, qi-gonglerares en gediplomeerd in de traditionele Chinese geneeskunde (www.qi gong-bruxelles.be).

1. Lee MS, Pittler MH, et al. J Hypertens. 2007;25(8):1525-32.
2. Lee MS, Kim MK, et al. Int J Neurosci. 2006 Aug;116(8):921-6.
3. Jang HS, Lee MS, et al. Int J Neurosci. 2004;114(8):909-21.
4. Lee MS, Pittler MH, Ernst E. J Pain. 2009;10(11):1121-1127 e14.
5. Zeng Y, Luo T, Xie H, Huang M, Cheng AS. Complementary Ther Med. 2014; 22(1): 173-186
6. Chan CL1, Wang CW, et al. Am J Chin Med. 2012;40(2):255-67.
7. Jahnke RA1, Larkey LK, Rogers C. Geriatr Nurs. 2010 Jul-Aug;31(4):272-80.

Vindt u het artikel interessant?