Psychosomatische ziektes, iedereen heeft ermee te maken

Gepubliceerd door Dr. Sylvie Coulomb op 06/05/2003 - 00h00
-A +A

Dit zijn ziektes of symptomen met een psychische oorsprong (angst, stress, wanhoop, overwerktheid…) die gevolgen kunnen hebben voor diverse organen. Ze zijn vaak chronisch en verstoren het dagelijkse leven.

Welke zijn de oorzaken?

  • Psychisch probleem (angst, bezorgdheid, overwerktheid, depressie). Stress verandert het evenwicht van de zenuwen, het immuunsysteem en de hormonen van het organisme, wat een groot aantal pathologieën kan veroorzaken of stimuleren.Bepaalde hormonen die worden afgescheiden door de hypofyse, die zich aan de onderzijde van de hersenen bevindt, zouden de capaciteit van de immuuncellen in hun strijd tegen ziektes kunnen verhogen of verminderen.
  • Catacholamines (in het bijzonder adrenaline of stresshormoon), geproduceerd door de bijnieren, dienen om het organisme voor te bereiden op actie. Bij langdurige stress maakt cortisol, dat ook wordt afgescheiden door de bijnieren, de energiereserves van het organisme vrij, maar het vermindert tevens de weerstand tegen infecties. Dat zou met name verklaren waarom gestresseerde personen vaker koortsuitslag krijgen.Overigens dragen catacholamines bij tot een verhoging van de hartrisicofactoren, zoals verhoogd risico van hartinfarct en hoge bloeddruk.Bij andere personen veroorzaakt stress reacties in de spijsvertering: de persoon loopt in dergelijke gevallen meer risico van maagzweren of spastisch colitis.De huid en de psyche zijn relatief nauw met elkaar verbonden. Huidproblemen zoals psoriasis, eczeem of haaruitval komen vaker voor bij angstige personen.

Praktische tips

Leren omgaan met stress aan de hand van diverse methodes, die kunnen worden gecombineerd:

  • Hobby's nemen. Het is belangrijk dat het leven niet enkel gericht is op werken. Daarnaast nog een bijkomende activiteit hebben (knutselen, lezen, fotograferen...) biedt de gelegenheid het interessegebied even te verleggen.
  • Relaxatie-oefeningen (stretchen, yoga, sauna) of ontspanningsmomenten inlassen tijdens de dag.
  • Sporten of voor regelmatige beweging zorgen. Sport kan de effecten van stress verzachten.
  • Zorgen voor een evenwichtige voeding. Pas op met koffie, tabak en alcohol: in stresserende situaties kunnen ze kalmerend werken, maar bij overmatig gebruik versterken ze de beklemming alleen maar.
  • Goed slapen. De diepe slaap in het begin van de nacht laat ons recupereren van de fysieke vermoeidheid. Tijdens de paradoxale slaap kan het onderbewustzijn even alles op een rijtje zetten en de gebeurtenissen van de dag verwerken.

Gepubliceerd door Dr. Sylvie Coulomb op 06/05/2003 - 00h00 Pour en finir avec les maladies psychosomatiques. F.B. Michel, P. Gasaix. Albin Michel. Clinique des troubles psychosomatiques. N. Dumet. Dunod. Symptôme psychosomatique. Un langage du corps à décoder. Contant. Ellipses.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Colitis ulcerosa: een pijnlijke darmziekte Geüpdatet op 27/06/2014 - 10h35

Colitis ulcerosa maakt net zoals de ziekte van Crohn deel uit van de chronische inflammatoire darmziekten. Naar schatting 10.000 Belgen zouden ermee kampen (evenveel mannen als vrouwen). Deze auto-immuunziekte kan een reële handicap zijn in het dagel...

Stress op het werk: twee keer meer diabetes Gepubliceerd op 02/05/2014 - 15h49

Overstreste werknemers lopen twee keer meer kans om diabetes te krijgen. Dat is bewezen bij werknemers met "burn-out", een toestand van extreme werkstress die gekenmerkt wordt door lichamelijke, geestelijke en intellectuele uitputting.

Meer artikels