PSMF-dieet

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 12/04/2014 - 11h36
-A +A

Dit acroniem komt van de boektitel: "Protein Sparing Modified Fast", een boek dat in de jaren zeventig gepubliceerd werd door Georges Blackbum, onderzoeker aan de Harvard-Universiteit in de Verenigde Staten, die, met het oog op het behoud van de spiermassa, de eiwit-behoeftes van het lichaam tijdens het vasten onderzocht.

Hieruit is een hyperprotidisch dieet ontstaan, dat, helaas, nog steeds een zeker succes heeft.

PUB

De principes van het PSMF-dieet

  • U ziet af van alle levensmiddelen met koolhydraten: brood, granen, fruit, suiker, suikerhoudende producten en dranken.

  • Vetten worden tot het minimum beperkt, maar u heeft per dag toch recht op 20 gram olie of boter.

  • U eet hoofdzakelijk eiwitrijke producten: vlees, gevogelte en magere vis, eieren (natuurlijk toebereid) en magere plattekaas.

  • De hoeveelheden worden door de arts zo berekend dat tenminste 1,5 tot 2 gram eiwit per kilo van het ideaalgewicht geconsumeerd wordt.

  • U heeft recht op sommige groenten: asperges, artisjokken, aubergines, kool, sla, tomaten, wortelen, paprika.

  • U mag kruiden met zout, peper, mosterd of zoetstoffen en u kunt water, thee en koffie drinken.

De drie maaltijden moeten op vastgestelde tijdstippen genutttigd worden.

Tegelijkertijd moet u tenminste 30 minuten per dag sporten (fietsen, zwemmen, joggen).

Het doel is de insuline-uitstoot zo laag mogelijk te houden.

Het minimum aan maandelijkse gewichtsafname moet 5kg zijn.

 

De voordelen van het PSMF-dieet

  • Het is een zeer caloriearm dieet, u zult onvermijdelijk gewicht verliezen.

  • U hoeft niet veel te koken.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 12/04/2014 - 11h36
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
5:2 dieet: zoveelste charlatanerie of duurzame afslankmethode? Gepubliceerd op 14/01/2014 - 10h45

Het Vastendieet , ook bekend als het 5:2 dieet , maakt in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten al maanden furore. Nu verovert het ook onze contreien. Het werkt als volgt: u mag 5 dagen onbeperkt eten en 2 dagen moet u de broeksriem aantrekken.

Diëten: wat is een gevaarlijk dieet en waarom? Geüpdatet op 30/04/2014 - 12h02

In de lente zijn allerlei diëten waarmee we nog snel enkele kilo’s willen kwijtraken voor de zomer heel populair. Al deze snelle vermageringskuren, of crashdiëten zijn gevaarlijk. Ze effenen allemaal het pad voor obesitas. Sommige kunnen zelfs onze g...

Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

Meer artikels