- Favorieten
-
Delen
Naar een vriend sturenNAAR EEN VRIEND STUREN close
Boodschap ter attentie van de internetbezoeker die zijn formulier invult
Prostaatkanker: opletten voor zuivelproducten? - Afprinten
Prostaatkanker: opletten voor zuivelproducten?
- Wie is de echte vijand: de melk, het calcium of andere bestanddelen in de melk?
- Recent werd daaromtrent een grootschalige studie gepubliceerd.
- Waarvoor moeten we nu vrezen?
Als weinig andere risicofactoren van frequente aandoeningen worden gevonden, krijgt de voeding er steeds van langs. We weten reeds lang dat tomaten, selenium en vitamine E een gunstig effect hebben op prostaatkanker. Te veel vet, te veel vlees of te veel calorieën hebben eerder een negatief effect.Wat zuivelproducten betreft, is de situatie veel minder duidelijk, te oordelen aan de tegenstrijdige resultaten van een tiental studies.
Wie is de echte vijand: de melk, het calcium of andere bestanddelen in de melk?
De meningen daaromtrent lopen uiteen. Volgens sommige wetenschappers volstaat de consumptie van zuivelproducten om het verhoogde risico op prostaatkanker te verklaren. Anderen denken dat het calcium in de melk de enige oorzaak is: het calcium in de voeding kan de productie van vitamine D3 veranderen en vitamine D3 zou een beschermend effect hebben op de prostaat. Om de verwarring nog groter te maken, stellen nog andere wetenschappers dat het niet uitgesloten is dat andere bestanddelen van melk, zoals bijv. vet, waarvan het schadelijk effect gekend is, een rol zouden kunnen spelen.




