Probiotica helpen bij darmziektes
Darmvriendelijke bacteriën
Probiotica zijn darmvriendelijke, goedaardige bacteriën en schimmels. Ze helpen het evenwicht te herstellen bij verstoorde darmen. Op die manier verloopt de vertering een stuk vlotter. Het effect van probiotica op stressgerelateerde, chronische darmstoornissen, werd recent bij ratten onderzocht door Canadese wetenschappers.
Het onderzoek verdeelde mannelijke ratten over twee groepen. Eén groep kreeg via het drinkwater probiotica toegediend. De andere groep kreeg steriel water zonder probiotica. Na zeven dagen zetten de onderzoekers de helft van elke groep ratten onder psychologische stress.
Elke rat werd op een platform geplaatst, omgeven door water. Dat stresseerde de proefdieren, aangezien ratten niet graag zwemmen. De andere ratten werden op een identiek platform geplaatst, maar dan zonder het water er om heen. De onderzoekers plaatsten de ratten tien dagen lang op het platform, a rato van één uur per dag.
Tijdens het onderzoek werd geen enkele rat ziek, noch vertoonden ze tekenen van diarree of gewichtverlies. Wel stelden de onderzoekers schadelijke bacteriën vast, met name op de darmwanden van die ratten die van het steriel water hadden gedronken. Bij de ratten met probiotica in het drinkwater werden geen schadelijke bacteriën opgemerkt, enkel probiotica op de darmwanden.
Evenwicht in de darmen
De studie suggereert dat probiotica een preventieve werking hebben tegen stressgerelateerde darmaandoeningen. Dokter Harald Peeters van het Universitair Ziekenhuis in Gent bevestigt de mogelijke, positieve werking van probiotica. Al voegt hij er meteen aan toe dat nog weinig bekend is over de juiste dosissen en de precieze stammen van probiotica die het grootste effect hebben.
"In de laatste tien jaar is veel onderzoek gevoerd naar probiotica. Met wisselend succes, de resultaten lopen wat uiteen. Wel is zeker dat probiotica de flora in het darmstelsel herstellen. Zo voorkomen ze dat slechte bacteriën zich al te sterk ontwikkelen. Ze versterken ook de darmwand waardoor er minder slechte bacteriën door geraken. Ten slotte zouden ze ook een positieve invloed hebben op het weerstandsysteem op de darmwanden."
Voorlopig worden probiotica in het UZ Gent weinig als echte medicijnen gebruikt. "Daarvoor weten we nog niet precies genoeg welke hoeveelheden van welke stam we moeten geven. We weten wel dat de lactobacillen en de bifidobacteriën de grootste invloed hebben. probiotica raden we aan als de goede bacteriën in de darmen aangetast zijn door bijvoorbeeld een operatie, of door een antibioticakuur. Als preventief middel zijn probiotica niet zo geschikt. Vergelijk het evenwicht in de darmen met een volle emmer water. Als je er water bij giet, stroomt er ook weer water weg. Het eindresultaat is het zelfde. Maar in ieder geval zijn probiotica het proberen waard, er is zeker een toekomst voor. We hebben enkel nog meer onderzoek nodig."
Pub
Uw interactief gedeelte over Diëtetiek
Neem deel aan de meest actieve discussies
-
Ik ben zelf naar Body Sano in Ieper gegaan. Ben er een 15-tal kg afgevallen. Eigenlijk schrijven ...
Door desco 04/05/2012 - 22h59
6723 raadplegingen -
Door Evyke85 09/05/2012 - 16h06
65 raadplegingen -
Ik heb al aan aantal jaren cvs en fybromialgie. Welliswaar in lichtere vorm en kan nog ...
Door matti58 16/04/2012 - 19h21
397 raadplegingen -
Van de specialist kreeg ik volgend dieet dat vezelrijk is en weinig tot geen lucht in de darmen ...
Door Pelsie 27/11/2011 - 14h15
2466 raadplegingen
-
Hoi, graag zou ik wat kilo's kwijt geraken, maar ik weet niet op welke manier ik het makkelijkst ...
Door Sofie 19/01/2011 - 16h01
6723 raadplegingen -
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen -
Zelfregulatie bij chronische ziektenHet aantal mensen met een chronische ziekte neemt elk jaar ...
Door Bachelorprojectstudenten 06/03/2012 - 17h11
397 raadplegingen -
Hallo, Ik probeer reeds enkele jaren om m'n buik weg te werken, maar niets helpt! Ik eet heel ...
Door Sofie 03/02/2011 - 16h20
3812 raadplegingen
-
Door stephanie 12/04/2012 - 20h38
172 raadplegingen -
Volgens de ene instelling voor kinderwelzijn horen aardappelen thuis in de eerste, vaste ...
Door Johnno 29/03/2012 - 11h22
65 raadplegingen -
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
924 raadplegingen









