Probiotica: bacteriën die het goed menen met u

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 02/09/2008 - 00h00
-A +A

Verschillende soorten yoghurt en andere flesjes gaan er tegenwoordig prat op dat ze de natuurlijke weerstand van ons lichaam versterken en onze intestinale transit vergemakkelijken, kortom dat ze goed zijn voor onze gezondheid. Hun geheim wapen? De probiotica, levende micro-organismen die strijden voor ons welzijn.

Wat is een probioticum?

Volgens de definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), zijn probiotica levende micro-organismen (bacteriën maar ook gist) die, wanneer ze in voldoende hoeveelheden ingenomen worden, een heilzame werking hebben op de gezondheid (pro-bio betekent "in het voordeel van het leven"). Probiotica vindt men hoofdzakelijk in een aantal verrijkte voedingsmiddelen (yoghurt, melkdranken, graangewassen) of in de vorm van voedingssupplementen.

100 000 miljard bacteriën

Beschikbaar in de rekken van onze supermarkten onder welbekende labels, zijn de goede bacteriën ook op natuurlijke wijze in ons lichaam aanwezig. De dunne darm, waarvan de totale oppervlakte - omwille van de talrijke plooien en rimpels - verbazend genoeg zowat 250 m² bedraagt, dus even groot als een tennisterrein, wordt gekoloniseerd door ongeveer 100 000 miljard bacteriën van in totaal 400 verschillende soorten. Dit micro-organisch volkje, de eigenlijke darmflora, zorgt voor de aanmaak van substanties die nodig zijn opdat het lichaam goed zou functioneren (verteringsenzymen, vitaminen…), maar speelt ook een belangrijke rol in het afweersysteem van het lichaam door virussen, microben en toxische substanties te beletten in de bloedbaan te komen. De rol van die micro-organismen is dus essentieel in de strijd tegen infecties. Zo schat men dat ongeveer 70% van de cellen van het immuunsysteem zich in de darm bevinden.

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 02/09/2008 - 00h00