• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Preventieve voeding: de bewijzen stapelen zich op

Preventieve voeding: de bewijzen stapelen zich op Een gezonde voeding vermindert niet alleen het risico op kanker, hartinfarcten en de ziekte van Alzheimer - om maar de bekendste aandoeningen te noemen - , maar halveert ook de kans op reumatoïde artritis.

Reumatoïde polyartritis (RP) is een auto-immuunziekte waarbij het kraakbeen vernietigd wordt door een ontsteking. Uiteindelijk krijgt de patiënt last van gewrichtsvervorming en -pijn. Deze aandoening komt vooral voor bij vrouwen (3 vrouwen tegen 1 man) tussen 30 en 50 jaar. Tot de mogelijke oorzaken behoren genetische voorbestemdheid en roken. Uit een Britse studie blijkt echter dat ook onze voeding een rol zou spelen.

Minder rood vlees, meer vitamine C

In deze studie, waaraan meer dan 25.000 proefpersonen deelnamen, liepen de patiënten die het meest rood vlees aten, twee keer meer risico op RP. Inzake calorieën, vetten, vitamine D, koffie, thee en alcohol werd geen enkel verschil vastgesteld. Vitamine C daarentegen lijkt een belangrijke rol te spelen, want de proefpersonen met RP waren precies diegenen die het minst vitamine C innamen. Ook het nefaste effect van roken op de gewrichten is duidelijk bewezen. Conclusie: voeding blijkt nog een grotere rol te spelen bij het ontstaan van tal van ziekten dan gedacht. RP kan voorkomen worden door meer vitamine C te nemen, minder rood vlees te eten en volledig te stoppen met roken.

Waar zit vitamine C zoal in?

Vooral in groenten en fruit. Granen bevatten er niet méér dan dierlijke producten, met uitzondering van orgaanvlees en schelpdieren.Maar opgelet: omdat vitamine C zo kwetsbaar is (ze breekt af bij blootstelling aan warmte en licht en bij oxidatie, en is makkelijk oplosbaar in water), loopt het vitamine C-gehalte van groenten en fruit sterk uiteen. Hoe minder vers, hoe minder vitamine C. Zo zijn ze twee dagen na het plukken al bijna 50 % van hun gehalte kwijt. In citrusvruchten daarentegen blijft het volledig behouden. Vandaar dat elke dag een glas vers sinaasappel- of pompelmoessap drinken, de beste garantie is om voldoende vitamine C in te nemen.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 11/01/2005

Bronnen: Silman A. et Symmons D., Arthritis Rheum., 50 : 3804-3812, 2004.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten